روششناسی پژوهش
-
- ۱- مقدمه
در فصل دوم به بررسی مبانی نظری و ادبیات موضوع پرداخته شد. یک پژوهشگر پس از انتخاب و تعیین موضوع پژوهش باید به دنبال تعیین روش پژوهش باشد. پایه هر علمی روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود. انتخاب روش پژوهش بستگی به هدفها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد. بنابراین هنگامی میتوان در مورد بررسی و انجام یک پژوهش تصمیم گرفت که ماهیت، موضوع پژوهش ، هدفها و نیز وسعت و دامنه آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش پژوهش آن است که محقق مشخص نماید چه روش و شیوهای او را دقیقتر، سریعتر و آسانتر در دستیابی به پاسخ پرسشهای پژوهش مورد نظر یاری مینماید.
پژوهش حاضر بدنبال بررسی ارتباط بین اندازهشرکت، زمانبندی و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. متناسب با هدف کلی پژوهش، فرضیاتی مطرح شده است و ارتباط بین متغیرهای پژوهش، اساس تصمیم گیری در خصوص این فرضیات میباشد. بنابراین آزمونهای همبستگی بیشترین نقش را در تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش ایفا می کنند.
در این فصل، در ارتباط با روش پژوهش، فرضیههای پژوهش، متغیرهای پژوهش و نحوه محاسبه آنها، جامعه و نمونه آماری، قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی پژوهش، روش جمع آوری اطلاعات و دادهها، و روشهای آزمون فرضیهها و معرفی مدل پژوهش بحث شده است.
۳-۲- روش پژوهش
درهر پژوهش ابتدا باید ماهیت، اهداف و دامنه آن مشخص شود تا بتوان با بهره گرفتن از قواعد و ابزار و از راههای معتبر به واقعیتها دست یافت. فرایند پژوهش، فرآیندی است که طی آن محقق می کوشد با پردازش علمی و منظم درون داده ها، فرضیه های خود را به بوته آزمایش بگذارد.
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات توصیفی و از نظر تجزیه و تحلیل اطلاعات از نوع همبستگی است. توصیفی به این دلیل که هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است و برای شناخت بیشتر شرایط موجود میباشد و همبستگی به دلیل اینکه در این پژوهش رابطه بین متغیرها موردنظر است. پژوهش حاضر به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته و در پی اثبات وجود این رابطه در شرایط کنونی براساس داده های تاریخی میباشد. بنابراین میتوان آن را از نوع علی- پس رویدادی طبقه بندی نمود. استفاده از داده های تاریخی به این دلیل است که فرض می شود روند گذشته ارتباطات بین متغیرها به شرایط فعلی تسری دارد. در اینگونه پژوهشها، پژوهشگر به بررسی علت و معلول (متغیر وابسته و متغیر مستقل) پس از وقوع می پردازد.در این پژوهشها بین متغیرها یک رابطه آماری وجود دارد که هدف بررسی این رابطه میباشد.
بطور کلی روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نطر زمان اجرا مقطعی، از نطر نوع دادها کمی، از نطر منطق اجرا استقرایی، از نطر نحوه اجرا توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی میباشد.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش را کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهد. در این پژوهش از داده های مالی طبقه بندی شده و حسابرسی شده شرکتهای فعال پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران استفاده شده است. دلایل انتخاب جامعه آماری مذکور این است که سازمان بورس اوراق بهادارتهران اطلاعات نسبتاً جامعی درخصوص وضعیت شرکتها و روند عملکردهای مالی و اقتصادی آنها دارد و میتوان گفت تنها منبع اطلاعاتی است که با بهره گرفتن از آن میتوان به منابع اطلاعاتی مالی شرکتها دسترسی یافته و مدلهای پژوهش را مورد آزمون قرار داد.
۳-۴- روش نمونه گیری
در علم آمار جهت تعمیم نتایج حاصل از پژوهش به کل جامعه بگونهای که هم هزینه و زمان انجام مراحل مختلف پژوهش معقول باشد و هم تعمیم نتایج قابل اتکا باشد، روشهای مختلفی برای نمونه گیری پیشنهاد شده است. آنچه که مهم بهنظر میرسد این است که پژوهشگران در رشته های مختلف و در تحقیقات با موضوعات مختلف سعی نمایند بهترین روش نمونه گیری که بیشترین کارآیی را در نیل به اهداف مذکور دارد؛ انتخاب نمایند. اغلب در پژوهشهایی که بر پایه اطلاعات حسابداری و بازار سرمایه است؛ نمونه گیری به روش سیستماتیک انجام شود. در این روش ابتدا شرایطی جهت انتخاب نمونه تعریف می شود و نمودهای فاقد شرایط مذکوراز نمونه حذف میگردند. این شرایط با توجه به مدل آزمون فرضیات و متغیرهای پژوهش تعیین می شود. دلیل استفاده از این روش و تعریف چنین شرایطی همگون نمودن نمونه آماری مورد مطالعه با کل جامعه و امکان تعمیم نتایج حاصل از آزمونها به جامعه آماری میباشد.
باتوجه به متغیرهای پژوهش میتوان ضوابط ذیل را جهت اعمال در نمونه گیری حذفی سیستماتیک تعریف نمود.
-
- در طول سالهای مالی ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ در بورس حضور داشته اند.
-
- سال مالی آنها پایان اسفند ماه میباشد.
-
- جزء شرکتهای صنعت سرمایه گذاری، واسطهگرهای مالی و بانکها نباشند.
-
- اطلاعات مربوط به متغیرهای پژوهش از گزارشهای سالیانه شرکتها، قابل دسترس باشد.
-
- جزء شرکتهای زیانده نباشند.
۳-۵- حجم نمونه آماری
حجم نمونه آماری باتوجه به تعداد جامعه مورد مطالعه و روش موردنظر برای نمونه گیری، متغیر میباشد. از طرفی مسئله تعیین مناسبترین تعداد نمونه به موضوع هزینه و منفعت بستگی دارد. بهتر است تا آنجا که امکانات اجازه میدهد بزرگترین نمونه انتخاب شود. با بزرگتر شدن نمونه، نتیجه پژوهش تصویر بهتری از جامعه را ارائه می کند و از نظر آماری معنیدارتر می شود. دستکم، باید نمونه در سطحی تعیین شود که بتوان آزمونهای لازم را با توجه به پرسش پژوهش انجام داد. جدول ۳-۱ نحوه انتخاب و استخراج نمونه آماری مناسب پژوهش را باتوجه روش نمونه گیری، ملاحظات و شرایط مطرح شده و داده ها و اطلاعات موجود در بورس نشان میدهد.
جدول ۳-۱. چگونگی انتخاب شرکتهای مورد مطالعه تحقیق
شرح | تعداد | |
اعضای جامعه آماری در پایان سال ۱۳۹۲ | ۶۲۰ | جمع کل |
شرکتهایی که سال مالی آنها منتهی به ٢٩/١٢ نمی باشد. | ۲۶۰ | فیلتر |
شرکتهایی که جزء صنعت سرمایه گذاری، بانکها و واسطهگرهای مالی طبقه بندی میشوند. |
۳۸ | فیلتر |