رفتارهای جامعۀ محلی
روابط در حال تجاری شدن، میهمان و میزبان، تمایل برای تحکیم ارتباط
مرحلۀ اکتشاف
جامعۀ محلی مهماننواز و با غریبهها سازگار هستند، فاقد نگرش اقتصادی به صنعت گردشگری میباشند و به دلیل ویژگی جمعیتپذیری شهر پیش بینی می شود ظرفیت تحمل اجتماعی بالایی در زمینۀ جذب گردشگر داشته باشد. در این زمینه نیازمند اتخاذ راهبردهای زیرساختی، منابع انسانی-آموزش، اجتماعی-فرهنگی، بازاریابی-محصول میباشد.
مشارکت جامعۀ محلی (مشارکتپذیری)
دولت سرمایهگذار عمده است، جامعۀ محلی نیز در بخشهایی مشارکت دارد. سرمایه گذاری توسط نیروهای بومی هم آغاز شده است.
آغاز مرحلۀ رشد و مشارکت
جامعۀ محلی نگرش مثبت و اقتصادی به پتانسیلهای سرمایه گذاری در زمینه گردشگری ندارد و جنبه اقتصادی گردشگری بین سرمایه گذاران نهادینه نشده است. علی رغم این تعدادی از افراد بومی به سرمایه گذاری در زمینه گردشگری رغبت نشان می دهند. به همین دلیل نیازمند اتخاذ راهبردهای مشارکتپذیری، منابع انسانی-آموزش، اجتماعی فرهنگی،زیرساخت، بازاریابی-محصول، زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، منابع انسانی-آموزش میباشد.
.
سطح توسعه زیرساختها و امکانات
شهر بوکان دارای تسهیلات و خدمات و زیرساختهای اولیه برای توسعه فعالیتهای گردشگری میباشد و همچنین تمهیداتی برای توسعۀ حداقل زیرساختها جهت رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده است.
آغاز مرحلۀ رشد و مشارکت
به دلیل عدم انجام فعالیتهای بازاریابی و پیشبردی در مکانهای اقامتی در حال حاضر عرضه بیش از تقاضا است. به دلیل دارا بودن فضای در دسترس زیاد برای عمران و آبادی شهر، امکان توسعه زیرساختها و فضاهای تفریحی و سرگرمی وجود دارد. زیرساختهای لازم جهت توسعه گردشگری وجود ندارد اما در حال حاضر تمهیداتی برای توسعه زیرساختها و امکانات در نظر گرفته شده است. در این زمینه نیازمند اتخاذ راهبردهای مشارکتپذیری، منابع انسانی-آموزش، اجتماعی-فرهنگی،زیرساخت، بازاریابی-محصول، زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی، منابع انسانی-آموزش میباشد.
مدیریت
مدیریت منطقه در حوزۀ میراث فرهنگی و صنایع دستی وارد شده، اما هنوز سازماندهیهای اساسی صورت نگرفته است.
آغاز مرحلۀ رشد
به دلیل محدودیت اعتبارات و اختیارات دولتی، مدیریت منطقه فعّال نیست. چشم انداز مدیریتی ضعیف میباشد و به دلیل نبود اداره سازمان یافته گردشگری تعداد نیروهای فعّال و متخصص در زمینه گردشگری اندک میباشد. به همین دلیل نیازمند اتخاذ راهبردهای بازاریابی-محصول، زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی، منابع انسانی-آموزش میباشد.
اثرات گردشگری
اثرات گردشگری در منطقه هنوز بروز نکرده است و قابل رصد نمی باشد
مرحلۀ مشارکت
در مجموع اثرات اجتماعی فرهنگی پائین است و به نوعی ظرفیت پذیرش اجتماعی آن هنوز اشباع نشده است. با توجه به شرایط موجود و ویژگی جمعیتپذیری؛ افزایش ظرفیتپذیری اجتماعی فرهنگی و پس از آن زیست محیطی در الویت میباشد. به طور کلی توجه به راهبردهای مشارکتپذیری، منابع انسانی-آموزش، اجتماعی فرهنگی،زیرساختی ضروری است.
منبع: یافتههای تحقیق
۴-۴)تحلیل دادههای جمعیتشناختی
در بخش تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا ویژگیهای جمعیتشناختی پاسخ دهندگان با توجه به عامل جنسیت، میزان تحصیلات و سابقه کار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج آن به شرح زیر میباشد:
جدول ۲-۴- نسبت جنس مونث و مذکر پاسخ دهندگان
جنست
فراوانی
درصد