-
- بهبود دسترسی به مجموعه های کتابخانه
در کتابخانههایی که نظام فهرست رایانه ای فعالی در اختیار دارند، امکان جست و جوی فهرست از منزل و محل کار فرآهم است. به منظور در دسترس قرار دادن مجموعهی کتابخانه برای آن عدهای که نمیتوانند به کتابخانه مراجعه کنند، دسترسی تلفنی به فهرستهای رایانه ای به عنوان یک خدمت در نظر گرفته میشود.
-
- دسترسی به منابع و مجموعه های دور در سایر کتابخانهها
استفاده از اینترنت شیوهای ابتکاری برای دستیابی به منابع محلی و مجموعه های دور دست است. با این امکان شماری از کتابخانهها درصدد پیادهسازی فهرستهای خود بر روی شبکهی جهانی اینترنت هستند.
-
- بهبود رابطه بین کارکنان و جریان کار
فناوری، استفاده از متخصصان کتابداری را در پستهای خدمات فنی افزایش، و به کتابداران
حرفهای اجازهی تمرکز بر مباحث عمدهی فنی و سیاستگذاری را میدهد.
-
- صرفهجویی در زمان و هزینه
با ایجاد امکان برقراری ارتباط از راه دور برای کاربران کتابخانه، رفت و آمدها به منظور یافتن اطلاعات و منابع کاهش پیدا میکند و در هزینه ها نیز صرفهجویی
میشود.
رهنمافرد (۱۳۸۴، ص ۴۶) برخی از فواید به کارگیری فناوری اطلاعات در کتابخانههای عمومی را به شرح زیر میداند:
-
- افزایش مرغوبیت ارائه خدمات در کتابخانه؛
-
- افزایش مهارت کارکنان کتابخانه؛
-
- ارائه خدمات مراجع مدار در کتابخانه؛
-
- تغییر مفاهیم کتابخانه و کتابداران از منظر داخلی و خارجی استفادهی خلاقانه و ابتکاری از منابع در دسترس؛ و
-
- استفاده از منابع مشترک با بهره گرفتن از فناوری و ابزارهای اطلاعاتی.
مزایای دیگر به کارگیری فناوری اطلاعات در کتابخانهها، به شرح زیر میباشند:
-
- جستو جوی سریع و مناسب اطلاعات مورد نیاز دربارهی منابع کتابخانه؛
-
- بهاشتراکگذاری اطلاعات؛
-
- تسهیل بهروزرسانی اطلاعات؛
-
- در دسترس بودن اطلاعات در هر زمان و هر مکان؛
-
- صرفهجویی در هزینه های عملیاتی و اجرایی؛
-
- پایینتر بودن هزینه استفاده از روش های ذخیرهسازی الکترونیکی نسبت به روش سنتی؛
-
- تسهیل بازیابی اطلاعات؛ و
-
- امکان تبادل اطلاعات با سایر کتابخانهها (ایمانیکیا، ۱۳۸۶، نقل در سالارپور، ۱۳۸۹، ص ۲).
۲-۲-۹٫ اهداف کتابخانههای عمومی از به کارگیری فناوری اطلاعات
برای بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کتابخانههای عمومی اهدافی متصور است.
رهنمافرد (۱۳۸۴، ص ۵۰) برخی از اهداف به کارگیری فناوری اطلاعات در کتابخانهی عمومی ایران را به شرح زیر میداند:
-
- خودکارسازی کلیهی فرآیندهای کتابخانهای از جمله فرآیندهای عملیاتی، اداری، مالی و غیره؛
-
- ارائه خدمات متنوع الکترونیکی در محل کتابخانه و خارج از آن؛
-
- اجرای سیستم جامع و یکپارچهی اطلاعرسانی و عملیاتی مبتنی بر وب؛
-
- تأمین و ارائه منابع کمیاب به صورت الکترونیکی؛
-
- استقرار سیستمهای امنیتی برای حفاظت از کلیهی منابع اطلاعاتی دیجیتال و مبادلهی
آنها؛