توریست یا مسافر پذیری مناطق( هتلها، متلها، شهرکهای توریستیتفریحی)
مناطق دانشجویی، خوابگاهی، علمی، تحقیقاتی
مناطق اداری، تجاری، بازارها، ساختمانها و مجتمعهای تجاری ، مسکونی و پزشکی
مجتمعها و شهرکهای صنعتی، کارخانجات و بنادر
فرودگاه، ایستگاه قطار و ترمینالها
سطح درآمدی مناطق
شایان ذکر است هر دو نوع تقسیم بندی فوق مطابق با تاثیر معنیدار آنها بر : اولا میزان پذیرش تکنولوژی جدید و ثانیا میزان ترافیک یا پذیرش و استفاده از سرویسهای جدید صورت گرفته است.
۳ – ۱۱ - جامعه آماری مورد پژوهش
در بیشتر موارد سعی شده است داده ها و اطلاعات در سطح کل جامعه آماری جمعآوری گردد ولی در برخی موارد با توجه به محدودیتهای دسترسی به آمار معتبر و هم چنین تجزیه و تحلیل حجم بسیار زیاد اطلاعات، بخشی از کل جامعه آماری نمونه گیری گردید.
انجام فرایند نمونه گیری در سه مرحله صورت گرفت: در مرحله اول و برای همه مقاطع زمانی با توجه به تعداد بالای نمونهها از روش نمونه گیری منظم استفاده شد. بدین صورت که دادههای ترافیکی دیتای مراکز موجود بدون لحاظ واقع شدن در شهر خاص ، به صورت نزولی مرتب و سپس ده درصد از نمونهها که شامل بالاترین میزان متوسط ترافیک بر حسب Kbyte/s بوده اند انتخاب شدند.
در مرحله بعد نمونه گیری براساس مناطق مختلف جغرافیای استان صورت گرفته است. به عنوان مثال یکی از جادههای فرعی به صورت کاملا تصادفی انتخاب و میزان جذب ترافیک درآن با مابقی مناطق مقایسه و نتیجه به کلیه راههای فرعی شهرهای استان تعمیم داده می شود.
در مرحله آخر نمونه گیری بر اساس نقاط مختلف شهری صورت خواهد گرفت. به عنوان مثال مناطق متراکم شهری به بخشهای کوچک تری مثل مناطق تجاری ، دانشگاهی ، اداری و …. تقسیم گردیده و داده های مرتبط جمعآوری و بررسی خواهد شد.
۳ – ۱۲ - پیاده سازی و اولویت بندی اجرا
اولویت بندی اجرا در سه مرحله انجام خواهد شد:
مرحله اول : اولویت بندی بر مبنای شهرها.
مرحله دوم : اولویت بندی بر مبنای مناطق مختلف جغرافیایی استان (شهری ، جاده ای ، روستایی و ….)
مرحله سوم: اولویت بندی بر مبنای مناطق مختلف شهری.
۳ – ۱۳ - خلاصه
موفقیت انجام هر پژوهشی تا حد زیادی بستگی به روایی داده ها ، انتخاب روش شناسی و در نهایت ابزار و نحوه تجزیه تحلیل اطلاعات دارد. لذا در دستیابی به نتایج مورد اطمینان و مهم تر کاربردی آن برای اجرای پروژه MBB در استان مازندران ، تلاش زیادی جهت برآوردن نیازمندی های فوق صورت گرفته است که در فصل حاضر به آن پرداخته شده است. به منظور روایی داده های مورد تردید ، از آزمون تکرارپذیری استفاده شده است. در انتخاب روش شناسی با مرور روششناسیهای موجود سعی شده است تا با الهام از تجربیات گذشته و موجود مرتبط بهره گرفته شود. تجزیه تحلیل اماری اولیه و پیاده سازی آن در نقشه جغرافیایی استان ، امکان اولویت بندی مناطق اجرای پروژه را برای اولین بار در سطح کشور میسر ساخته و موجبات صرفه جویی هزینه ها و سرمایه گذاری های لازم در این زمینه را فراهم خواهد نمود.
فصل چهارم
یافتههای تحقیق
مقدمه
نگاهی کوتاه به جغرافیایی استان در مناطق مختلف
برآورد مدل اقتصاد سنجی
نتایج مدل تصریح شده
سازگاری تئوریکی و روایی نتایج
تحلیل آماری داده های جغرافیایی
بررسی نمونه آماری شبکه در حال کار
مقایسه میزان جذب ترافیک در مناطق مختلف
دستهبندی اطلاعات جغرافیایی شهرستانها
تعیین نقاط پرترافیک و پرتکرار
خلاصه
۴ – ۱ - مقدمه
همانطوری که در فصل سوم اشاره شده است از دو روش برای بررسی تاثیر بازاریابی جغرافیایی بر پیاده سازی پروژه باند پهن موبایل استفاده شده است. در روش اول بهواسطه اطلاعات بازاریابی جغرافیایی بر مبنای اطلاعات کسب شده از سالنامه آماری و سایر منابع ، از یک مدل اقتصاد سنجی استفاده شده است. در روش دوم با بهره گرفتن از داده های جغرافیایی بازار حاصل از تحقیقات میدانی و با کمک اطلاعات شبکه زنده تلفن همراه ،توان بالقوه مناطق مختلف جهت پذیرش تکنولوژی، خدمات همراه و میزان جذب ترافیک از طریق شاخص های آماری مورد بررسی، مقایسه و اولویت بندی قرار گرفت. نکته قابل ذکر آن که نتایج به دست آمده از دو روش تقریبا یکسان بوده و از این منظر احتمال روایی روش تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. در فصل حاضر به تجزیه تحلیل نتایج به دست آمده از دو روش در دو بخش مجزا پرداخته خواهد شد.
۴-۲- بخش اول : برآورد مدل اقتصاد سنجی
۴-۲-۱-بازه زمانی
به منظور برآورد مدل اقتصاد سنجی و با توجه به این که ماهیت متغیرهای مستقل در مدل از جمله توریستی بودن منطقه و مراکز دانشگاهی نسبت به متغیر وابسته (ترافیک داده) از حساسیت خاصی برخوردار هستند ، از چهار دوره زمانی مختلف ترافیک داده استفاده شده است تا نتایج به دست آمده از منظر زمانی نیز مورد آزمون واقع شود: