MBETA
ریسک بازار
۲
Y
DEBTRAT
نسبت بدهی
۳
۳-۱۱-۱- متغیرهای مستقل
عوامل محیطی در قالب ریسک محیط تعریف شده اند، ریسک محیط از طریق ۲ بعد ریسک اقتصادی و ریسک بازار اندازه گیری میشود، این عوامل بیانگر تأثیر شرایط عدم اطمینان محیط بر نسبت بدهی شرکت ها میباشند.
ریسک اقتصادی از طریق نرخ رشد تولید ناخالص داخلی[۴۳] (GDP)و نرخ رشد فروش شرکت اندازهگیری میشود. تولید ناخالص داخلی مجموع ارزش کالاها و خدمات نهایی تولید شده، طی یک دوره(یکسال) در داخل یک کشور است(نظری، ۱۳۸۵).کوواریانس میان نرخ رشد GDP و نرخ رشد فروش شرکت، عددی به دست میدهد که بیانگر ریسک اقتصادی است، ریسک اقتصادی بیانگر این موضوع است که چگونه رشد فروش شرکت متناسب با نرخ رشد GDP تغییر میکند:
رشد تولید ناخالص داخلی β + α = رشد فروش
ریسک بازار نیز از طریق کوواریانس میان قیمت بازار سهام شرکت و میانگین قیمت بازار سهام ۳۰ شرکت بزرگ اندازه گیری میشود:
میانگین قیمت بازار سهام شرکت های بزرگ β + α = قیمت بازار سهام شرکت مورد نظر
(چاسوس و السن،۲۰۰۷).
۳-۱۱-۲- متغیر وابسته
دراین پژوهش از حاصل تقسیم میانگین بدهی های شرکت بر ارزش دفتری دارائی ها استفاده شده است که این نسبت را نسبت بدهی مینامند(چاسوس و السن،۲۰۰۷). با بهره گرفتن از نسبت بدهی درصد وجوهی که از طریق اعتباردهندگان یا بستانکاران تأمین شده است محاسبه میشود:
بستانکاران ترجیح میدهند که نسبت بدهی کم باشد، زیرا پایین بودن این نسبت بدان معنی است که بستانکاران یا اعتباردهندگان در صورت ورشکستگی از مصونیت بیشتری برخوردارند(از نظر تحمل زیان)(بری گام و همکاران،۱۳۸۲).
۳-۱۲- روش آزمون فرضیات
همان طور که در قسمت فرضیات تحقیق اشاره شد، مدل اصلی پژوهش عبارتست ریسک محیط بر نسبت بدهی شرکت تاثیر معنی داری دارد، لذا برای آزمون آن دو مدل زیر معرفی میشوند:
۱)
۲)
در مدل شماره یک، رابطه بین نسبت بدهی ( Y ) با ریسک اقتصادی ( ۱ X) مورد بررسی قرار گرفته است. در مدل شماره دو نیز رابطه بین نسبت بدهی ( Y ) با ریسک بازار ( ۲ X) مورد سنجش قرار گرفته است.
تجزیه و تحلیل داده های حاصل از تحقیق، از طریق بکارگیری آزمونهای آماری نظیر آزمون T، F و ضریب تعیین(R2) تعدیل شده، انجام خواهد شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه
یافته های پژوهش به صورت تجزیه و تحلیل داده ها به عنوان یک فرآیندی از روش علمی، یکی از پایه های اساسی هر مطالعه پژوهشی است، که از طریق آن کل فرایند پژوهشی، از انتخاب مسئله تا دسترسی به یک نتیجه، هدایت میشود. پژوهشگر برای پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تایید فرضیهای که صورت بندی کرده است، به بیان نتایج پژوهش میپردازد. در این فصل » داده های اولیه» تبدیل به «داده های آماری» شده، در رابطه با هر پرسش، هدف یا فرضیه توصیف و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. مقصود از تجزیه و تحلیل عبارت است از دسته بندی، مرتب کردن، دستکاری و خلاصه کردن داده ها به منظور دستیابی به جواب پرسشهای پژوهش به بیان دیگر در تجزیه و تحلیل، مجموعه های وسیع پیچیده و حتی غیر قابل درک داده ها به واحدها، الگوها و شاخص های قابل درک و مشاهده درمسائل پژوهشی تبدیل میشود.
به طور کلی تجزیه و تحلیل به منظور تنظیم و خلاصه کردن داده ها به صورت اطلاعاتی روشن، خوانا، مستند و تفسیرپذیر به کار میرود، به گونه ای که بتوان روابط موجود در مسئله پژوهشی را کشف، بررسی و آزمون نمود.
تجزیه و تحلیل داده ها مشتمل بر دو بخش زیر است:
۱- توصیف داده ها (آمار توصیفی)
۲- تحلیل داده ها (آمار استنبا طی)
برای تحلیل داده های کمی روش های آماری، به خوبی توسعه یافته اند. این فصل با توصیف داده ها برای متغیرهای مستقل و وابسته شروع شده است. آمارهای توصیفی از جمله میانگین، انحراف معیار و … برای متغیرها محاسبه شده است .
نتیجهگیری مطلوب، حاصل تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعاتی است که بر مبنای سؤال اصلی تحقیق گردآوری شده است. بنابراین تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی، یکی از پایه های اصلی هر مطالعه و بررسی است. هدف از تجزیه و تحلیل، تبدیل داده ها به شکل قابل فهم و قابل تفسیر است.
همانطور که در فصول قبل عنوان شد هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی این موضوع است که آیا ریسک محیط بر نسبت بدهی شرکت تاثیر معنا داری دارد یا خیر؟ جهت دستیابی به این هدف در فصل سوم ابتدا روش های جمع آوری داده ها، روش شناختی تحقیق و روش های محاسبه متغیرهای مستقل و وابسته مورد بحث قرار گرفت. سپس دو فرضیه تدوین گردید، در فصل حاضر به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته میشود و در نهایت نتایج حاصل از آزمون فرضیهها ارائه میگردد.
۴-۲- شاخصهای توصیفی متغیرها:
به منظور شناخت بهتر ماهیت جامعهای که در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است و آشنایی بیشتر با متغیرهای پژوهش، قبل از تجزیه و تحلیل دادههای آماری، لازم است این دادهها توصیف شوند. آمار توصیفی به تلخیص، توصیف و توضیح ویژگیهای مهم داده ها گفته میشود. توصیف آماری دادهها، گامی در جهت تشخیص الگوی حاکم بر آنها و پایهای برای تبیین روابط بین متغیرهایی است که در پژوهش به کار میرود. بر این اساس، قبل از این که به آزمون فرضیههای پژوهش پرداخته شود، به صورت خلاصه در جدول(۴-۱) زیر مورد بررسی قرار میگیرد.
جدول۴-۱- شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش
شاخص توصیفی
ریسک اقتصادی
ریسک بازار