بدون تأثیر
(۰٫۲۵ و ۰ و ۰)
تأثیر بسیار کم
(۰٫۵ و ۰٫۲۵ و ۰)
تأثیر کم
(۰٫۷۵ و ۰٫۵ ۰٫۲۵)
تأثیر بالا
(۱ و ۰٫۷۵ و۰٫۵)
تأثیر بسیار بالا
(۱ و ۱ و ۰٫۷۵)
جدول ۳-۲: متغیر های زبانی
۳-۸-۲ حل مسئله ANP
به وسیلهی روشی که در قسمت ۳-۶ ارائه شده است، نتایج حاصل از پرسشنامهی سوم را تحلیل کرده و میزان تأثیر معیارها برهم را مییابیم. در نهایت قسمت آخر مسئلهی ANP را با توجه به نتایج قسمت ۳-۹-۱ حل کرده و بهترین جایگزین را انتخاب میکنیم.
۳-۹ معرفی و تعیین جایگزینها
معرفی و تعیین جایگزینها یکی از مهمترین مراحل در فرایند تصمیمگیری است. جایگزینها رویکردهای متفاوتی را برای رسیدن به وضعیت مطلوب از وضعیت اولیه، پیشنهاد میدهند. هر جایگزین باید مقررات مسئله را ارضا کند.
با توجه به مباحث قبل، هدف اصلی در این رساله ارتقاء صنعت حملونقل هوایی در ایران است. راهکاری هم که ارائه دادهایم، ایجاد ائتلاف استراتژیک است. پس میخواهیم با ایجاد ائتلاف استراتژیک با یکی از ایرلاین های اطراف خود به وضعیت مطلوب تری نسبت به الان برسیم. به همین دلیل ابتدا به معرفی و بررسی ایرلاین ها و ائتلافهایی میپردازیم که پتانسیل ایجاد ائتلاف در آنها موجود باشد. ابزار اصلی در بررسی این گزینهها، شرایط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سطح تکنولوژی آنها است.
۳-۹-۱ پیوستن به ائتلافهای بزرگ سه گانه
اولین نامزدهای ما برای ایجاد ائتلاف، ائتلافهای سهگانه بینالمللی هوایی هستند. استار الیانس[۱۰۰]، اسکای تیم[۱۰۱] و وان ورد[۱۰۲] در حال حاضر سه ائتلاف بزرگ بینالمللی هستند که در شرایط فعلی بازار رقابت جهانی قادر به رقابت بوده و خود را به وضعیت پایداری رساندهاند.
یکی از سه ایرلاین بزرگ اروپا به همراه ایرلاین های بزرگ امریکا و آسیا شکلدهندهی اولیهی هر کدام از این سه ائتلاف بزرگ هستند.
استار الیانس
این ائتلاف به وسیلهی United Airlines, Air Canada, Lufthansa, SAS و Thai Airlines در ماه می ۱۹۹۷ تشکیل شد. قبل از سال ۲۰۰۰ ایرلاین هایی از برزیل، زلاند نو و استرالیا هم به این ائتلاف پیوستند. تا قبل از ورود South African Airways در سال ۲۰۰۶، این ائتلاف هیچ عضوی از قارهی اروپا نداشت.
وان ورد
وان ورد هم یکی از سه ائتلاف بزرگ است که در سپتامبر ۱۹۹۸ به وسیلهی پنج ایرلاین American Airlines, Canadian Airlines, British Airways, Cathy Pacific و Qantas تشکیل شد.
اسکای تیم
اسکای تیم آخرین ائتلاف بزرگ تشکیل شده است. Delta Airline, Aeromexico, Air France و Korean Airlines در ژوئن ۲۰۰۲ این ائتلاف را شکل دادند. بعد از پیوستن KLM و Northwest Airlines به این ائتلاف، در سال ۲۰۰۴، اسکای تیم توانست بعد از استار الیانس خود را به عنوان دومین ائتلاف برتر در دنیا معرفی کند.
عضویت در این ائتلافها به راحتی ممکن نیست، هر متقاضی عضویت باید بتواند استانداردهای مورد انتظار این ائتلافها را تأمین کند. به عبارت دیگر این ائتلافها در بالاترین سطح رقابت و سرویسدهی در صنعت حملونقل هوایی قرار دارند و پیوستن به آنها مستلزم داشتن بالاترین سطح استاندارد است.
برای مثال استار الیانس در سایت رسمی خود، شرط عضویت را اینگونه بیان میکند:
“ شرکتهای هوایی عضو در ائتلاف استار الیانس از میان محترمترین ایرلاین های جهان هستند. برای اینکه بتوان یکی از اعضای این ائتلاف شد، ایرلاین های متقاضی باید خود را با بالاترین استانداردهای صنعت خدمات به مشتریان، امنیت و زیرساختهای فنی مطابقت دهند.”[۱۰۳]
برای این منظور سری هم به سایت اسکای تیم میزنیم.
“ به منظور تبدیل شدن به یک عضو رسمی اسکای تیم، اعضای مشتاق ابتدا لازم است بالاترین سطح ایمنی، کیفیت، فناوری اطلاعات و استانداردهای خدمات مشتری را دریافت کنند. بیش از ۱۰۰ شرط عضویت که مباحث مختلفی را پوشش میدهند.