-گودرزی (۱۳۸۴) عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم ایران در مورد نقش هوش در ارتقاء عملکرد مدیران، گفت: افرادی که از هوش اجتماعی بالایی برخوردار هستند باید بتوانند از تمام قدرت مغزی و جسمانی خود استفاده کنند تا بتوانند با بقیه ارتباط موثری برقرار کنند. هوش اجتماعی باید بتواند هنر کنار آمدن را در اوج درگیریها و مذاکرات و همه آحاد اجتماع و بویژه مدیران به هوش اجتماعی است، وی افزود که با توجه به موارد مطرح شده در بالا اهمیت هوش اجتماعی روز به روز بعنوان یک مبحث جدید از اهمیت بیشتری بویژه برای افرادی که در طول روز به مهارتهای ارتباطی نیازمند هستند، دارد.
محدودیت های تحقیق:
- محدودیت زمانی برای انجام پژوهش.
- عدم پاسخگویی بعضی مدیران برای جواب دادن به پرسشنامه.
- نبود منابع لازم با توجه به نو بودن موضوع تحقیق.
-برخی از افراد بدون دقت و حوصله به پرسشنامه پاسخ می دادند که در نهایت نتایج پژوهش را از حالت واقعی منحرف می سازد.
۵-۱-۳ - پیشنهادات تحقیق
همانطوری که نتایج پژوهش نشان می دهد بین هوش اجتماعی مدیران و عملکرد تجاری رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد.
۱- بر این اساس پیشنهاد می شود که مدیران ارشد بانک در انتصاب مدیران به هوش اجتماعی به ویژه دانش حرفه ای آنان توجه کنند. همچنین پیشنهاد می گردد مسئولان با اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات با دیگر مدیران زمینه را برای استفاده از تبادل تجربیات واطلاعات مدیران موفق برای استفاده سایرهمکاران نیز فراهم گردد.
۲- یافته های تحقیق، ارائه پیشنهادهای عملی برای محقق را ضروری ساخته است. بر اساس یافتههای حاصل، مدیران مهمترین فاکتور در جهت جذب منابع مالی برای سازمان میباشد لذا در این راستا پیشنهاد می گردد، انتصابات و ارتقاء شغلی، فرایندی منظم برای انتخاب و آماده سازی بهترین و شایسته ترین افراد برای پستهای کلیدی و حساس مهیا سازد تا نیروی موجود مورد ارزشیابی قرار گرفته تا توانمندترین افراد شناسایی و برای پست های مدیریتی آماده شوند. در این راستا بانک اطلاعاتی جمع آوری و با رتبه بندی افراد برای ضمن آماده سازی و آموزش آنان در مواقع نیاز نسبت به انتصاب شایسته ترین افراد برای پست های مدیریتی اقدام گردد.
۳- در زمینه جبران خدمات کارکنان، با توجه به تحولات ساختاری در این سازمان و نگرش های نوین به توسعه منابع انسانی و جبران خدمات کارکنان به آسیب شناسی حقوق دستمزد و طراحی طبقه بندی مشاغل و نظام نوین حقوق دستمزد بپردازد.
۴- جهت بهبود ساختار سازمانی و بهبود روش ها، ضمن بازنگری در ساختار سازمانی و ارائه الگوی مناسب با مقتضیات سازمان، برای انجام مهندسی مجدد ارتقا افراد سازمان امکانات لازم فراهم گردد.
۵- ارزیابی عملکرد، عواملی را مورد ارزیابی قرار می دهد که به طور علمی انتخاب شده، و مربوط به شغل کارکنان و عینی باشد، ارزیابی کنندگان در این مورد آموزش دیده و کار را جدی بگیرند و نتیجه ارزیابی را به کارکنان منعکس کنند. با این پیش فرض می توان به تحلیل مکانیزمهای موجود و ارائه الگویی متناسب برای ارزیابی عملکرد های همسو با استراتژی کلی سازمان پرداخت.
۶- همچنین پیشنهاد می گردد که مسئولان دوره های آموزش تکنیک های هوش اجتماعی را برای مدیران سازمان برگزار کنند.
۷- جو سازمان طوری تنطیم گردد که فضای همکاری و صمیمیت برای کارهای تیمی مدیران و به اشتراک گذاشتن تجربیات یکدیگر فراهم گردد.
۸- تقلید مدیران از کارهای مثبت مدیران موفق، نه تنها علامت ضعف نباشد بلکه تقلید سازنده در فضای سازمان فرهنگ سازی شود.
پیوست ها
Reliability
Notes | ||
Output Created | ۲۸-Apr-2013 23:56:12 | |
Comments | ||
Input | Active Dataset | DataSet0 |
Filter | <none> | |
Weight | <none> | |
Split File | <none> |