،مترجم صفوی ،۱۳۶۵ ،ص ۳۳ )
ب : دانش ۱: دانش یا معلومات ، شامل مطالب و اطلاعاتی است که یادگرفته سده است و یادآوری و شناخت آنها مورد نظر است . ( نوروزی و همکاران ، ۱۳۷۷ ، ص ۵۲ )
پ : درک و فهم ( فهمیدن )۲: درک مطالب یا توانایی فهم مطالب که فرد در می یابد هدف اصلی مطلب مورد نظر چیست بدون اینکه نیاز داشته باشد آن مطلب را با مطالب دیگر ارتباط دهد یا موارد استفاده کامل آن را بداند.(سیف ، ۱۳۶۸ ، ص ۱۰۱ )
ج : کاربرد۳ :توانایی استفاده از آموخته ها در موقعیت های جدیدو واقعی مانند کاربرد قواعد ،مفاهیم ، اصول ،قوانین و نظریه درموقعیت های جدید.( گرونلند ، مترجم صفوی ،۱۳۶۵ ،ص ۳۴ )
چ : تجزیه و تحلیل۴ : توانایی تقسیم و تجزیه یک مطلب یا موضوع درسی به اجزا یا عناصر تشکیل دهنده آن. (بلوم، مترجم سیف ،۱۳۶۸ ،ص ۲۲۱ )
د: ترکیب۵ :پهلوی هم گذاشتن عناصر و اجزا برای ایجاد یک کل یکپارچه و تولید طرح یا ساختی که قبلا به شکل فعلی وجود نداشته است .( سیف ،۱۳۸۲ ،ص ۱۴۱ )
knowledge 2- comperhention -1
۴- analysis application -3 synthesis 5-
و :ارزشیابی۱ :داوری درباره ارزش مطالب و موضوعات برای مقاصد معین .( سیف ،۱۳۸۲ ،ص ۱۴۱ )
۱-۶-۲ تعاریف عملیاتی متغیرها
الف)- تکنیک ویلیام رومی در دو بعد متن و تصویر.
- برای تجزیه و تحلیل متن هر یک از جملات ،از سه روش فعال،غیرفعال و بی اثر که شامل مقوله های زیر می باشد،استفاده گردیده است :
۱- متون غیر فعال شامل چهار مقوله به شرح زیر است
۱- مقوله ی a :
بیان حقایق شامل آن دسته از واقعیات علمی است که به صورت فرمایشی به دانش آموزان عرضه می شود.
۲- مقوله ی b :
بیان نتایج یا اصول کلی ،شامل جملاتی که بیانگر نتایج یا اصول کلی در رابطه با موضوعات و مفروضات مختلف که به وسیله مولف کتاب بیان شده است .
۳- مقوله ی c :
تعاریف ،عبارت است ازجملاتی که به تعریف پدیده یامفهومی خاص می پردازندوبه فکرکردن نیازندراد.
evoluation -1
۴- مقوله d :
سوآل هایی که درمتن مطرح شده، وپاسخ آنها بلافاصله به وسیله مولف کتاب داده شده است.
۲- متون فعال شامل ۴ مقوله به شرح ذیل است:
۱- مقوله ی e:
سوآل هایی که درمتن مطرح شده وپاسخ به آنها مستلزم این است که دانش آموزاطلاعات ومفروضات داده شده را تجزیه و تحلیل کند.
۲- مقوله ی f:
ازدانش آموزخواسته می شود که نتایجی را که خوداوبدست آورده است تجزیه و تحلیل کند.
۳- مقوله ی g:
ازدانش آموزخواسته می شود که آزمایشی راانجام دهد وسپس نتایج آن را تجزیه وتحلیل کند، یا مسایل مطرح شده را حل کند.
۴- مقوله ی h:
سوآل هایی که به منظورجلب توجه وبرانگیختن حس کنجکاوی دانش آموز مطرح شده وپاسخ آنها توسط مولف کتاب داده نشده است.
۳- متون بی اثر( خنثی) شامل دومقوله به شرح زیراست:
۱- مقوله I:
جملاتی که خواننده راراهنمایی می کند، مراحل یک آزمایش راملاحظه نماید، یابه یک شکل نگاه کند.
۲- مقوله j:
جملاتی که درهیچ یک ازمقوله های فوق نمی گنجد.
- برای تجزیه و تحلیل تصویر ،از سه روش فعال،غیرفعال و بی اثر که شامل مقوله های زیر می باشد،استفاده گردیده است:
۱- مقوله ی a:( روش غیر فعال )
معرف اشکال و تصاویری هستند که فقط به بیان حقایق خاصی می پردازند و به توضیح یک موضوع به کاررفته است. دانش آموزرا به اندیشیدن و تفکروادارنمی کند.
۲- مقوله ی b:( روش فعال )
تصاویری که ازدانش آموزمی خواهد تا با استفاده ازمفروضات داده شده فعالیت یا آزمایش خاصی راانجام دهد.
۳- مقوله ی c:( روش بی اثر )
تصاویری که روش جمع آوری وسایل لازم برای آزمایش راتشریح می کند.
۴- مقوله ی d:( روش بی اثر )
تصاویرواشکالی که درهیچ یک ازمقوله های فوق نمی گنجد. هرکادرتصویربه عنوان یک واحد درتحلیل منظورشده است.
طریقه محاسبه ضریب درگیری در تکنیک ویلیام رومی در بعد متن وتصویر بدین صورت می باشد: تقسیم مقوله های ارائه فعال بر مقوله های ارائه غیرفعال.
ب )- پرسشنامه هدفهای رفتاری در سطوح حیطه شناختی بلوم که شامل دانش- درک و فهم- کاربرد- تجزیه و تحلیل –ترکیب و ارزشیابی می باشد .
۲-۱ مقدمه :فصل دوم با عنوان ادبیات پژوهش شامل دو بخش است .ابتدا مواضع نظریه پردازان در رابطه با موضوع پژوهش و مطالبی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته ،و سپس پیشینه مطالعاتی در دو محور تحقیقات انجام شده در داخل و خارج ایران در حوزه تحلیل محتوا بر اساس تکنیک ویلیام رومی و هدفهای شناختی بلوم مورد بررسی قرار می گیرد. در آخر نیز نقد و بررسی تحقیقات انجام شده صورت می گیرد .
۲-۲-مواضع نظریه پردازان در مورد تحلیل محتوا
-
- برلسون و لازارسفلد (۱۹۴۸ )در ابتدا تحلیل محتوا را فنی برای توصیف پیامهای ارتباطی می شناختند ولی به مرور و باگسترش تحقیقات در این زمینه تعاریف جامعتری نیز ارائه دادند :