۰۰۰/۰
۵۲۳/۲
تمایز برند
۰۰۰/۰
۲۹۳/۲
وفاداری به برند
۰۰۰/۰
۳۶۳/۲
تصویر ذهنی از برند
۰۰۰/۰
۴۵۷/۳
وفاداری مشتریان
با توجه به نتایج آزمون کولموگوروف-اسمیرنوف نتیجه می گیریم که در همه متغیرها به علت اینکه سطح معناداریشان کمتر از مقدار مفروض ۰۵/۰ (آلفا) می باشد، دارای توزیع غیر نرمال هستند.
۴-۴ آزمون فرضیه ها
وقتی که فرضیه های آماری تعریف شدند، قدم بعدی مشخص کردن درجه ای برای معنی دار بودن تفاوتها (α) و حجمی برای نمونه مورد تحقیق (n) است. روش کار این است که فرض را به نفع فرض رد می کنیم به شرط اینکه از یک آزمون آماری مقداری به دست آوریم که احتمال وقوع آن مقدار با توجه به برابر یا کمتر از یک احتمال بسیار کوچک باشد که با α نشان داده می شود. این احتمال وقوع کوچک را “سطح معنی داری” می گویند. از آنجا که مقدار α در تعیین اینکه باید رد شود یا نه دخالت مستقیم دارد، الزام رعایت عینیت در تحقیق ایجاب می کند که α را پیش از شروع به جمع آوری داده ها مشخص کنیم. لذا در این تحقیق α برابر ۰۵/۰ در نظر گرفته شده است.
سطح معنی داری که محقق برای تعیین α در تحقیق انتخاب می کند بر اساس تخمین او از اهمیت و یا درجه قابلیت کاربرد یافته هایش مبتنی است.
برای برسی فرضیه های این پژوهش از ضریب همبستگی استفاده می کنیم. برای فرضیه هایی که توزیع داده های هر دو متغیر مربوطه آن نرمال است از ضریب همبستگی “پیرسون” و برای فرضیه هایی که توزیع داده های هر دو متغیر مربوطه آن غیر نرمال است و یا یکی نرمال و دیگری غیر نرمال است از ضریب همبستگی “اسپیرمن” استفاده می کنیم.
۴-۵ فرضیه های تحقیق
۴-۵-۱ فرضیه اصلی: بین تصویر ذهنی از برند با وفاداری مشتریان شعب بانک ملت شهرستان نهاوند ارتباط معناداری وجود دارد.
با توجه به غیر نرمال بودن توزیع متغیرهای مربوطه از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده می کنیم. فرض صفر(ادعا) و مقابل را به صورت زیر تعریف می کنیم:
(= o ρ) ارتباط معناداری وجود ندارد: Ho
(≠ o ρ) ارتباط معناداری وجود دارد: ۱H
نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن بین تصویر ذهنی از برند و وفاداری مشتریان به شرح زیر است:
جدول (۴-۱۶) ضریب همبستگی بین تصویر ذهنی از برند و وفاداری مشتریان
مقدار
عنوان
۷۸۰/۰
ضریب همبستگی
۰۰۰/۰
سطح معناداری