در مرحله تجزیه و تحلیل آنچه که مهم است این است که محقق باید اطلاعات و دادهها را در مسیر هدف تحقیق، پاسخگویی به سؤالات تحقیق و نیز ارزیابی فرضیههای خود، هدایت کند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. تجزیه و تحلیل به عنوان فرایندی از روش علمی، یکی از پایههای اساسی هر روش تحقیقی است. تجزیه و تحلیل روشی است که از طریق آن، دادههایی که از طریق بهکارگیری ابزارهای تحقیق فراهم آمدهاند؛ خلاصه،کد بندی، دسته بندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباط بین این دادهها به منظور آزمون فرضیهها فراهم آید.
برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در این تحقیق، ابتدا آمار توصیفی که به بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل جنسیت، سن، میزان تحصیلات و… میپردازد با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن آمار استنباطی مطرح میگردد. در آمار استنباطی این تحقیق ابتدا آزمون کالموگروف-اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق استفاده شد سپس اگر داده های ما نرمال بود از آزمون پیرسون و در غیر این صورت از آزمون اسپیرمن برای بررسی فرضیات تحقیق استفاده شد.
۴-۲- آمار توصیفی
در این بخش متغیرهای جمعیت شناختی شامل، جنسیت، تحصیلات، سابقه کار، تاهل مورد بررسی قرار می گیرد.
۴-۲-۱- جنسیت
از جامعه ۲۲۷ نفری ، ۶۱ نفر زن ، ۱۱۲ نفر مرد هستند. توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب جنسیت در قالب جدول و نمودار نشان داده شده است.
جدول (۴-۱): توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب جنسیت
جنسیت | تعداد | درصد | درصد تجمعی |
زن | ۵۰ | ۳۴.۹۶۵ | ۳۴.۹۶۵ |
مرد | ۹۳ | ۶۵.۰۳۵ | ۱۰۰.۰۰۰ |
کل | ۱۴۳ | ۱۰۰.۰۰۰ |
نمودار (۴-۱): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب جنسیت
همان طور که در جدول و نمودار فوق دیده میشود ۳۴.۹۶۵ درصد (۵۰ نفر) از نمونه آماری زن و ۶۵.۰۳۵ درصد (۹۳ نفر) آنها مرد هستند.
۴-۲-۲- تحصیلات
از جامعه ۲۲۷ نفری ، ۱۰۹دیپلم و زیر دیپلم، ۲۸فوقدیپلم، ۷۱ لیسانس، ۱۳ فوقلیسانس و بالاترهستند. توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب تحصیلات در قالب جدول و نمودار نشان داده شده است.
جدول (۴-۲): توزیع فراوانی نمونه آماری بر حسب تحصیلات
تحصیلات | اعضای تعداد | درصد | درصد تجمعی |
دیپلم و زیر دیپلم | ۵۷ | ۳۹.۸۶۰ | ۳۹.۸۶۰ |
فوقدیپلم | ۲۷ |