به منظور دستیابی به موفقیت نیاز دارید که اطمینان یابید به اندازه کافی پرسنل در اختیار دارید.
۱۱- کمک گرفتن از خبره ها
در مسایلی که وارد نیستید از کسانی که کار کشته هستند، کمکهای حرفه ای بگیرید و لیستی از مشاوران و فروشندگان CRM تهیه کنید.
۲-۱۰-۲- مشخصات لازم در سازمان ها برای پیاده سازی CRM
در این بخش، با توجه به چهارچوب های مطرح شده، عناصر مشترک و اساسی مورد نیاز استخراج گردیده اند.
بررسی چهارچوب ها از نظر فن آوری مورد استفاده :
الف) سه نوع فن آوری CRM، پایگاه داده ها و کانال های تکنولوژیک ارتباط با مشتری در شش چهارچوب مطرح شده، طبق جدول زیر قابل مشاهده هستند.
جدول ۲-۱ فن آوری
ب) کانال های تکنولوژیک ارتباط با مشتری را نیز می توان طبق جدول ۲-۲ دسته بندی کرد:
جدول ۲-۲: کانال های تکنولوژیک ارتباط با مشتری
بررسی چهارچوب ها از نظر مسائل انسانی مربوط به CRM
از نظر مسائل انسانی مربوط به CRM نیز سه عنصر جدول ۲-۳ قابل ذکر هستند.
جدول ۲-۳: مسائل انسانی مربوط به CRM
بررسی چهارچوب ها از نظر فرایندهای مربوط به CRM
ج) عناصر مشترک چهارچوب ها از نظر فرایندهای مربوط بهCRM در جدول زیر فهرست شده اند.
جدول ۲-۴ : فرایندها
۲-۱۰-۳- زیرساخت ها و شرایط لازم برای پیاده سازی CRM
۱- پرسنل حرفه ای و آموزش دیده
آگاهی از چگونگی ارتباط و تعامل با مشتری و روش استفاده از فن اوری جدید.
۲- طراحی فرایند های منطقی و درست
بایستی نیازها و اهداف تجاری تعریف گردد و فرایند های مرتبط با CRM توسعه یابد.
۳- فن آوری جدید
برای اطمینان از تعامل موثر با مشتری به مقررات حرفه ای نیاز می باشد.
برای مدیریت ارتباطات مشتری یک کاسه نمودن اطلاعات مشتری ها یک ضرورت است.
برای ارائه آسان خدمات به مشتری، به نحوی که مشتری میتواند در هر مکان یا در هر زمان وضعیت مالی و یا سفارشات خود را پیگیری کرده و پاسخ خود را دریافت نماید.
ارسال اتوماتیک صورت حسابها و پرداخت الکترونیکی
به منظور اجرای پروژه CRM در سازمان، شرایط زیر می بایست مد نظر قرار گیرد:
انتخاب استراتژی مشتری محوری
تغییرات اساسی در مقررات ها
طراحی مجدد فرایندها
طراحی نقشها و مسئولیتها
۲-۱۰-۴-روش های پیاده سازی CRM
۱- خریداری سیستمهای نرم افزاری آماده
۲- طراحی CRM، برای شرکتها و خرید برخی فن آوریهای CRM
۳- استفاده از خدمات CRM ، از طریق موسساتی که این نوع خدمات را ارائه می کنند.
۲-۱۰-۵- شرکت های فعال در زمینه پیاده سازی CRM
سیستم های سیبل (Siebel): شناخته شده ترین فروشنده CRM ٬ با داشتن ۳۶ درصد سهم بازار شرکت سیبل است. محصولات این شرکت عمدتا حول موضوع خدمت به مشتری است. خط تولید این شرکت «سیبل ای بیزینس ۲۰۰۰» نامیده می شود. هدف این شرکت انجام فعالیت در حوزه های CRM یعنی مراکز تماس ٬ فروش و خدمات حوزه های کاری٬ بازاریابی٬ مدیریت مسیر تماس٬ دات کام و بازارهای تخصصی مثل مالی٬ انرژی و مخابراتی است. نرم افزارهای این شرکت دارای خصوصیات افقی ٬ عموی ٬ باسیم ٬ بی سیم ٬ بزرگ ٬ گران ٬ و منعطف بیشتری برای مشتری است.
کلاریفای(Clarify): شرکت مشترکی است که توسط شرکت شبکه های ناتل در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است. محصول اصلی این شرکت e font office 9.0 است که بازیگر عمده ای در بازار CRM محسوب می شود. این محصول دامنه ای از ابزارهای فروش ٬ بازاریابی ٬ سفارشات / صورتحساب ٬ موجودی ٬ خدمات بهنگام (online) ٬ خدمات موبایل ٬قرارداد ٬ لجستیک و توسعه را پوشش می دهد. هدف اولیه این محصول یک کاسه سازی مسیرهای متعدد موجود از طریق یک مجموعه واحد از تعاملات است.
پیپل سافت (PeopleSoft): با خرید شرکت وانتیو توسط پیپل سافت در سال ۲۰۰۰ این شرکت به وجود آمد. این شرکت با تولیدPeopleSoft 8.0 ٬PeopleSoft 8 CRM یک رشته برنامه های کاربردی پس خوان و پیش خوان کاملی را عرضه می کند که شامل برنامه های کاربردی مدیریت مالی ٬برنامه های کاربردی زنجیره عرضه ٬ برنامه های کاربردی منابع انسانی ٬ برنامه های کاربردی تجارت الکترونیکی ٬و محصولات پرتالی را ارائه می دهد.
اوراکل (Oracle): دومین شرکت نرم افزاری دنیا است و در ارائه محصولات پایگاه داده ای تخصصی ٬ پیشرو محسوب می شود. این شرکت در سال ۱۹۹۹ اولین نسخه از برنامه کاربردی CRM خود را عرضه داشت. به لحاظ موقعیت غالب این شرکت در بخش پایگاه داده ای ٬ اولین نرم افزار CRM آن طی ۱۸ ماه توانست ۲٫۲ درصد از کل بازار CRM را از آن خود کند. Oracle CRM 11i نوعی eCRM است که دربرگیرنده مدولهایی چون فروش اوراکل ٬ بازاریابی اوراکل و غیره است.مهمترین مشخصه این محصول در بر گرفتن فروش بهنگام ٬ فروش از راه دور ٬ جبران خدمات تشویقی ٬ پرداخت ٬ بازاریابی بهنگام و جمع آوری داده ها برای بازاریابی است.علاوه براین شرکت اوراکل دارای سایت اینترنتی Oracle sales online است که هدف اولیه آن شرکتهای دارای اندازه متوسط در سراسر جهان است.
ساپ(SAP): این شرکت که در سال ۱۹۷۲ تاسیس شده است ٬بزرگترین شرکت عرضه کننده نرم افزارهای درون موسساتی ٬ و سومین عرضه کننده نرم افزارهای مستقل در جهان محسوب می شود.معروفترین محصول این شرکت SAP R3 نام دارد که در بازار «برنامه ریزی منابع موسسه» دارای موقعیت ممتازی است. این شرکت در فراهم آوردن نرم افزارهای مشترک کسب و کار الکترونیکی نیز برای تمام انواع صنایع و برای هر بازاری در موقعیت رهبری قرار دارد. محصول دیگر آن یعنی MySAP که در زمینه CRM طراحی شده است در برگیرنده کارکردهای بازاریابی ٬ فروش ٬ شکل بندی ٬ مدیریت سفارشات ٬ مدیریت تعامل ٬ و کارکرد خدمت به مشتری است. (الهی ٬ حیدری ٬ ۱۳۸۴)
سیج (Sage): نرم افزار Sage Accept CRM٬ یک CRM محصول کمپانی Sage است که جزو پرفروش ترین CRM های دنیا در سطح بازار و برای شرکتهای متوسط است. Sage Accept CRM یک سیستم CRM بر مبنای اینترنت است که دستیابی در محدوده سازمان را برای مشتریان ٬ شرکا و اطلاعات مربوط به مشتریان در هر مکان و در هر زمان حاصل می آورد. CRM از فناوری پیشتاز در صنعت برای پرورش گزینه های تجاری بهتر و تبادل اطلاعات بی دردسر در کل شرکت شما استفاده می کند. با کمک Sage Accept CRM می توانید به سرعت فعالیتهای فروش ٬ بازاریابی و مراقبت از مشتریان را در بین همه نقاط تماس مورد تجزیه و تحلیل ٬ مدیریت و همزمان سازی قرار دهید. صرف نظر از چگونگی٬ زمان یا محل انتخاب مشتریان٬ شرکا و مشتریان احتمالی برای تعامل با شرکت شما ٬ Sage Accept CRM با فراهم ساختن ابزاری فراگیر و دارای کاربردی ساده ٬مزایای قطعی را در مدیریت موفقیت آمیز این روابط به شما ارائه می دهد. Sage Accept CRM در دو نسخه قابل دسترس است.( Sage Accept CRM نسخه ۱۰۰و ۲۰۰ ) ، نرم افزار Sage Accept CRM دارای ماژولهای زیر است:
Sales – فروش
Marketing – بازاریابی
Customer Support- پشتیبان مشتری