اندک و یا وجود ندارد.
روابط غیر تجاری میهمان و میزبان، ابراز تمایل شدید برای ایجاد ارتباط
وجود ندارد.
اثرات منفی وجود ندارد.
منابع انسانی-آموزش، اجتماعی-فرهنگی، بازاریابی-محصول
مشارکت
تعداد کم، انگیزه های زیبایی شناختی، حضور در فصول گردشگری، آغاز حرکت تورهای تخصصی و بدون انگیزه های تجاری
کم
رقابت پائین و افزایش تدریجی سهم بازار
سرمایه گذاری محلی، آغاز مشارکت، عمدتاً گروه های پیشرو درگیر میشوند، اهداف معنوی و غیر تجاری
تأسیسات خاصی وجود ندارد، اما تمهیداتی برای توسعۀ حداقل زیرساختها در نظر گرفته شده است.
روابط در حال تجاری شدن، میهمان و میزبان تمایل برای تحکیم ارتباط
هنوز کاملاً درگیر نشده است.
اثرات منفی جزئی و قابل اغماض
مشارکتپذیری، منابع انسانی-آموزش، اجتماعی-فرهنگی،زیرساخت
رشد
تعداد بالا، رشد تورهای تجاری، گردشگری انبوه، توجه کمتر به توسعه پایدار
بسیار بالا
افزایش کمیت و کیفیت رقابت و سهم بازار
مشارکت افزایش مییابد، تغییر کاربری در این مرحله آغاز می شود، ایجاد جاذبههای مصنوعی
زیرساختها توسعه مییابد و سرمایهگذارای غیر بومی وارد میشوند.
روابط تجاری، روابط گردشگر و جامعۀ میزبان، علاقه به جلب ارتباط تجاری
مدیریت وارد مقصدها شده و به آن توجه مینماید.
افزایش اثرات مثبت و منفی و عدم رضایت افرادی که در گردشگری درگیر نیستند، اثرات قابل رصد و مشاهده
بازاریابی-محصول، زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، منابع انسانی-آموزش
بلوغ
تعداد در حداکثر ممکن، کاهش نرخ رشد، بازار تثبیت شده، گردشگری تجاری و سازماندهی شده، تصویر مقصد در حال افول، حضور بالای گردشگران محافظه کار
بسیار بالا
رقابت شدید و عدم رشد یا رشد بسیار اندک سهم بازار
مشارکت به حداکثر خود میرسد.
تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری کاهش مییابد.
روابط تجاری، روابط گردشگر و مقصد، کاهش علاقه به ایجاد ارتباط در برخی گروه ها
نقش بسیار پررنگی در مقصد ایفا مینماید.
اثرات بالا و در تمام ابعاد قابل مشاهده، رقابت برای استفاده از تسهیلات بین جامعه میزبان و میهمان
بازاریابی-محصول، زیست محیطی، اجتماعی- فرهنگی، سرمایه گذاری
رکود
تعداد رو به کاهش، افول تصویر مقصد، کاهش سهم بازار