بین سبکهای یادگیری دانش آموزان از لحاظ ویژگیهای شخصیتی در سطح معنی داری رابطه وجود دارد.
بین سبکهای یادگیری مختلف فراگیران با پیشرفت تحصیلی آنها تفاوت معنی داری وجود دارد.
بین شیوههای یادگیری با پیشرفت تحصیلی آنها تفاوت معنی داری وجود دارد.
افراد با سبکهای یادگیری همگرا از بالاترین سطح پیشرفت تحصیلی برخوردارند.
-سیف و حسینی لرگانی (۱۳۸۰) در مطالعهای تحت عنوان “مقایسه سبکهای یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیت، مقاطع تحصیلی و رشته تحصیلی” به این نتایج رسیدند:
بین سبکهای یادگیری زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود ندارد.
دانشجویان رشته علوم انسانی ، اکثراً دارای سبک یادگیری انطباق یابنده میباشند.
دانشجویان رشته علوم پزشکی اکثراً دارای سبک یادگیری جذب کننده میباشند.
دانشجویان رشته فنی و مهندسی اکثراً دارای سبک یادگیری واگرا میباشند.
-تقوایی (۱۳۸۱) در مطالعهای تحت عنوان “مقایسه سبکهای یادگیری کلب معلمین و دانش آموزان مراکز پیش دانشگاهی پسرانه رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی و فیزیک شهرستان ورامین” به این نتایج دست یافت:
سبکهای یادگیری معلمان سه رشته مذکور با هم تفاوت معنی داری دارند.
معلمان رشته علوم انسانی دارای سبک واگرا و انطباق یابنده میباشند.
معلمان رشته ریاضی فیزیک دارای سبک همگرا میباشند.
معلمان رشته تجربی دارای سبک جذب کننده میباشند.
بین سبک یادگیری دانش آموزان سه رشته مذکور تفاوت معنی داری دیده شد.
دانش آموزان رشته علوم انسانی دارای سبک واگرا و انطباق یابنده میباشند.
دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک دارای سبک همگرا میباشند.
دانش آموزان رشته تجربی دارای سبک جذب کننده میباشند.
بین سبک یادگیری معلمان و دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد.
-خنک جان (۱۳۸۱) در مطالعهای با عنوان “بررسی سبکهای شناختی یادگیری دانش آموزان مراکز تیزهوشان و عادی دختر و پسر با توجه به پشرفت تحصیلی” به نتایج زیر رسیدند:
دانش آموزان مراکز تیزهوشان سبک یادگیری همگرا
دانش آموزان مراکز عادی سبک یادگیری همگرا و جذب کننده پراکنده
دختران تیز هوش و عادی، دارای سبک یادگیری همگرا
پسران تیزهوش و عادی برخی دارای سبک یادگیری همگرا و برخی جذب کننده
سبک یادگیری دختران تیزهوش همگرا
سبک یادگیری پسران تیزهوش جذب کننده
دختران مراکز عادی دارای سبک یادگیری همگرا
پسران مراکز عادی دارای سبک همگرا و برخی جذب کننده
-همایونی و عبدالهی (۱۳۸۲) در مطالعهای با عنوان “بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری و سبکهای شناختی و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانش آموزان” به این نتیجه رسیدند :
شناسایی و آگاهی از سبکهای یادگیری میتواند در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش مهمی داشته باشد.
-سرچمی و حسینی (۱۳۸۳) در مطالعهای با عنوان “بررسی سبکهای یادگیری بر روی دانشجویان پرستاری دانشگاه قزوین” به این نتیجه رسیدند که بین جنس و سبکهای یادگیری رابطه معنادارای وجود ندارد.
-شمس اسفند آباد و امامی پور (۱۳۸۳) عنوان تحقیق “مطالعه سبکهای یادگیری در دانشجویان رشته علوم انسانی، علوم پایه و معماری و رابطه بین سبکهای یادگیری، پیشرفت تحصیلی و جنسیت” نتایج این تحقیق به شرح زیر میباشد:
بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.
سبکهای یادگیری متوالی –شهودی پیش بینیهای بهتری برای پیشرفت تحصیلی دارند.
بین سبکهای متوالی –شهودی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت دارد.
-شهامت و همکاران (۱۳۸۵) طبق مطالعه انجام شده با موضوع “سبکهای شناختی و خود تنظیمی در محیط یادگیری به کمک کامپیوتر و مقایسه آن با محیطهای سنتی” به نتایج زیر رسیدند:
دانش آموزانی که در بعد کلامی-تصویری در سبک شناختی میگنجند در محیط یادگیری به کمک کامپیوتر در مقایسه با محیط یادگیری سنتی عملکرد بهتری دارند.
دانش آموزانی که در بعد کل گرا-تحلیلی در سبک شناختی قرار دارند، تفاوتی میان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در این دو محیط دیده نشد.
- براری (۱۳۸۶) در مطالعه ای با عنوان “بررسی رابطه بین سبک های یادگیری چهاروجهی کلب و پیشرفت تحصیلی دانشجویان” به نتایج زیر رسید:
میان سبکهای یادگیری زن و مرد تفاوتی وجود ندارد.
بین شیوههای یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد.
بین سبکهای یادگیری مختلف دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد.
افراد دارای سبک یادگیری انطباق یابنده از بالاترین سطح پیشرفت تحصیلی برخوردارند.
-زینب تگران (۱۳۸۷) در مطالعهای با عنوان “بررسی رابطه بین سبکهای شناختی یادگیری، خود کارآمدی و عزت نفس دانشجویان” که به این نتایج رسیدند:
بین سبک شناختی یادگیری دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود دارد.
بین عزت نفس و خودکارآمدی دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود ندارد.
بین سبک شناختی و خود کارآمدی و سبک شناختی و عزت نفس رابطهای وجود ندارد.
بین خود کارآمدی و عزت نفس دانشجویان رابطه وجود دارد یعنی با بالا رفتن خود کارآمدی، عزت نفس هم بالا میرود. (نادری، ۱۳۸۸)
-ثمری و آتشک (۱۳۸۸) در مطالعهای با موضوع “تاثیر میزان شناخت و کار بست فن آوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانش آموزان” نشان میدهد که:
به کار گیری فن آوری و مواد و رسانههای آموزشی استفاده از طراحیهای منظم آموزشی و ارزشیابی صحیح و اصولی از سوی معلمان در فرایند تدریس، موجب افزایش یادگیری در دانش آموزان میشود.
-نادری (۱۳۸۸) در مطالعهای با عنوان “بررسی رابطه میان سبکهای یادگیری( همگرا-واگرا- جذب کننده- انطباق یابنده) با موفقیت تحصیلی فراگیران مقطع کارشناسی ارشد دورههای آموزش مجازی دانشگاه تهران ” به این نتیجه رسیدند :
میان سبکهای یادگیری فراگیران و موفقیت تحصیلی آنان به طور کلی رابطه معنی داری وجود ندارد.
-احدی و همکاران (۱۳۸۸) در مطالعهای تحت عنوان “سبک یادگیری دانشجویان پرستاری و پیرا پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان” به این نتایج رسیدند:
میان سبکهای یادگیری و جنسیت رابطه معنی داری وجود ندارد.
ارتباط معنی داری بین رشته تحصیلی و سبک یادگیری وجود دارد.
ارتباط معنی داری بین تاهل و سبک یادگیری و بین معدل دانشجو و سبک یادگیری وجود دارد.
دانشجویان به ترتیب دارای سبکهای واگرا، انطباق یابنده، هم گرا و جذب کننده بودند.
-رضایی (۱۳۸۹) با مطالعهای تحت عنوان “رابطه شیوههای یادگیری کلب و سبکهای یادگیری هانی و مامفورد با سن و عملکرد تحصیلی دانشجویان” به این نتایج رسیدند:
طرح های پژوهشی دانشگاه ها با موضوع تاثیر هوشمندسازی مدارس بر سبک های یادگیری دانش آموزان پایهی ...