هزار تن
PTCAP
میزان صید میگوی دریایی در جهان
هزار تن
PTAQC
میزان تولید میگوی پرورشی در جهان
ریال
DTR
ارزش تبدیل دلار به ریال در بازار ایران
دلار
VAvgFr
میانگین قیمت میگوی یخ زده فرآوری نشده
دلار
VAvgT
میانگین قیمت کلیه محصولات بدست آمده از میگو
-
C
جمله ثابت
-
U
جمله اختلال
جدول ۳-۶ واحد اندازه گیری متغیرهای مدل
کلیه محاسبات در فصل چهارم توسط نرم افزار [۴۵]Eviews که یکی از نرم افزارهای تخصصی در زمینه بکارگیری روشهای اقتصاد سنجی است انجام خواهد شد.
منابع فصل سوم
- حسن زاده, رمضان, روش های تحقیق در علوم رفتاری. چاپ ششم. ۱۳۸۷, تهران: ساوالان.ص ۱۰٫
- سکاران, اوما, روش های تحقیق در مدیریت. چاپ ششم. ۱۳۸۲, تهران: مدیریت و برنامه ریزی.ص ۲۹۴٫
- بامنی مقدم, محمد, آمار کاربردی جلد دوم. چاپ اول. ۱۳۹۰, تهران: زیتون.ص۱۹٫
- سوری, علی, اقتصاد سنجی. چاپ پنجم. ۱۳۹۱, تهران: فرهنگ شناسی.ص ۲۶۹و۲۷۰و۲۹۰و۲۹۲
- گجراتی, دامودار, مبانی اقتصاد سنجی جلد اول. چاپ یازدهم. ۱۳۹۱: دانشگاه تهران.ص۱۹٫
فصل چهارم
در این فصل به چگونگی انجام محاسباتی که در ۳ فصل ابتدایی تحقیق به آن اشاره کردیم خواهیم پرداخت.
۴-۱ شاخص مزیت نسبی آشکار
ابتدا و بر اساس آنچه که در فصل سوم ارائه شد به محاسبه شاخص مزیت نسبی ایران بر اساس متغیرهای موجود در فرمول که عبارتند از ۱- میزان ارزش صادرات میگوی ایران در هر سال () ۲– میزان ارزش کل صادرات ایران در هرسال () ۳- میزان ارزش کل صادرات میگو در جهان در هر سال () ۴- میزان کل صادرات جهان () و بر اساس فرمول زیر خواهیم پرداخت.
RCA =
این شاخص به بررسی ساختار صادرات ملی در مقابل ساختار صادرات جهانی برای کالای موردنظر میپردازد. اگر این شاخص در فاصله صفر تا یک قرار گیرد، نشاندهنده عدم مزیت نسبی است و اگر بزرگتر از یک باشد، نمایانگر وجود مزیت نسبی آشکار شده در صادرات کالای x است. روند افزایشی این شاخص در طول زمان نشان دهنده بهبود موقعیت رقابتی یک کالا در سطح جهان و یا یک منطقه خاص در راستای ایجاد فرصتهای مناسب و یا استفاده از فرصتهای پیش آمده تلقی میشود.[۱]