در مجموع میتوان گفت طرح جوایز کیفیت بهمنظور ارتقاء آگاهی کیفیتی[۷۲]، درک نیازمندیهای برتری کیفیتی و تسهیم اطلاعاتی در زمینه استراتژی های موفق و مزایای آن میباشد. جوایز معمولاً توسط مجموعههای قانونی دولتی و با همکاری داوران و بازرسان از سازمانهای بخش خصوصی و دولتی اداره میشوند (جوادین و کیماسی، ۱۳۹۰؛ بهنقل از Tan, 2002, 165- 166).
جوایز ملی کیفیت معمولاً مشتمل بر ۷ تا ۱۰ معیار اصلی و ۲۰ تا ۳۰ معیار فرعی میباشند. این جوایز سالیانه به بهترین سازمانها اعطا می شود. جوایز ملی کیفیت اگرچه در برخی جهات مشابهند اما از جهاتی نیز باهم تفاوت دارند از جمله؛
- دستهبندیهای متفاوت جایزه برای اندازه های سازمانی گوناگون؛
- جایزه برای بخشهای تولیدی و خدماتی؛
- جایزه برای سطوح مختلف دستیابی به برتری در مدیریت کیفیت (جوادین و کیماسی، ۱۳۹۰؛ بهنقل از Tan, 2002, 165- 166).
در حال حاضر جوایز تعالی سازمانی در بیش از ۷۶ کشـور که همگی عضـو سازمان ملل متحد هستند، اعطا می شود. جوامع و جوایز در نواحی مختلف مطابق نمودار (۲-۲) میباشد.
نمودار ۲-۲: جوایز تعالی در قارههای جهان (دفتر تحقیقات طرح و برنامه ناجا، ۱۳۹۰)
۳-۱-۲ مدلهای مدیریت کیفیت در کل
اندیشمندان مدلهای مختلفی از مدل مدیریت کیفیت، در حوزه شرکتها، سازمانهای خدماتی و تولیدی ارائـه دادند. برای نمونه میتوان به مدل دمینگِ، مدیریت کیفیت فراگیر TQM، مدل EFQM مدیریت کیفیت بنیـاد اروپایی، جـوران، کروزبی، ایزو۹۰۰۰، ایشیکاوا، جایزه ملی کیفیت مالکـوم بالدریـج امریکا (MBNQA)، شش سیگما مدل دیل[۷۳]، مدل سنجش کیفیت خدماتServqual پاراسـورامن و همکارانش، مدل بهبـود کیفیت خدماترسانی، مدل تبـادلات کیفیت خدمت، مدل سیاحت خدمت و پردازش مشتری، مدل رفتاری کیفیت خدمت، مدل رضایت مشتری کانو اشاره کرد (Evans & Lindsay, 2002,143). دیگر مدل مدیریت کیفیت خدمات مثل E- S-Qual، E-RecS-Qual [۷۴] کیفیت پشتیبانی خدمات الکترونیکی و … میباشند که کیفیت خدمات الکترونیکی را ارزیابی مینمایند. تمام این مدلها برای سنجش میـزان استقرار مدیریت کیفیت فراگـیر ایـجاد شده اند، اهمیت دارند (مهدویمزده و جلالینائینی و متولیان، ۱۳۸۹).
در مبحث نظری موضوع، جهت آشنایی با مدلهای مدیریت کیفیت و شناخت ابعاد هر یک از آنها، در این بخش به برخی از آنها اشاره می شود.
۱- مدل دمینگ
فلسفه مدیریت کیفیت ادواردز دمینگ بر اساس بهبود در محصولات و خدمات بوسیله کاهش عدم قطعیت و تغییر است. تفـکر سیستمی، درک آمـاری تغییرات، نـظریه بر اسـاس دانـش و روانشـناسی بنیـان نـظریه او میباشـد. دمینگ طرفدار تغییرات بنیادین فرهنـگی در سـازمان است. هر یک از ۱۴ اصل او تغییرات بنیادین را در بردارد. چرخه دمینگ موجب بهبود کیفیت، کاهش هزینه، افزایش بهـرهوری، افـزایش مشـارکت بازار میشـود و به شرکت فرصت میدهد که در عرصه تجارت باقی بماند ( .(Evans & Lindsay, 2002, 143دمینگ کیفیت را مسئولیت مدیریت ارشد میدانست و اعتقاد داشت که مدیران ارشد و مسئولان سازمانهای تولیدی و خدماتی باید مباحث کیفیت را آموزش ببینند تا بتوانند؛ در جهت تغییر روش تولید و یا ارائه خدمات، تصمیمات راهبردی و مهم اتخاذ کنند. از دید دمینگ، بهـبود کیفیت باید یک فعالیت مستمر قلمداد شود و چیزی نیست که بتوان به طور مقطعی به آن نگاه کرد. او در همین رابطه مدل معروف خود را تحت عنوان چرخه دمینگ بهعنوان مبنایی برای بهبود مستمر کیفیت ارائه کرد. دمینگ چهارده اصل را برای کیفیت مطرح می کند، عبارتند از:
۱- ایجاد و انتشار اهداف و مقاصد برای سازمان؛
۲- برای رقابت در سطح بین المللی بجای پذیرفتن سظح معینی از محصولات معیوب، ایده پیشگیری از تولید محصولات معیوب را در بین اهداف سازمان نهادینه کرد؛
۳- برای ایجاد بهبود در محصولات و فرایند بجای بازرسی همه تولیدات از کنترل کیفیت آماری استفاده کنید؛
۴- قراردادهای خود را با تأمینکنندگان مواد فقط بر اساس قیمت تنظیم نکنید؛
۵- بهبود مستمر؛
۶- نهادینه کردن آموزش؛
۷- نهادینه کردن رهبری اثربخش در بین سرپرستان؛
۸- برطرف کردن ترس در ایجاد اعتماد و فضای نوآوری؛
۹- موانع بین بخشهای مختلف سازمان را از میان بردارید و کارگروهی را تشویق نمایید؛
۱۰- شعارها و اهداف کمی را کنار بگذارید؛
۱۱- قوانین گذشته مبنی بر نایل شدن تعداد تولید به حد تعیینشده، بدون در نظر گرفتن کیفیت را حذف کنید؛
۱۱- مدیریت مبتنی بر هدف را رها کنید؛
۱۲- حذف سدهایی که مانع از افتخار کارکنان به مهارتشان می شود؛
۱۳- برای آموزش و خوداصلاحی برنامه های جدی تنظیم کنید؛
۱۴- اقدام در جهت ایجاد شرایط برای انجام دگرگونی و تحول، به عبارت دیگر، دگرگونی یک وظیفه عمومی است .(Evans & Lindsay, 2002, 146)
- چرخه دمینگ
شکل ۳-۲: چرخه دمینگ
همانطور که در شکل (۳-۲) آمده است، چرخه دمینگ چهـار مرحـله دارد. نخستین مرحله، برنامه ریزی برای تغییر هر چیزی است که تلاش میکنید، بهبود یابد. مرحله دوم، انجام آن تغییر در مقیاسی کوچک است. سومین مرحله، مشاهده نتایج و چهارمین مرحله، بررسی نتایج و تصمیم گیری است. سپس این چرخه بارها بارها تکرار می شود. هیچکس در یک چرخه تغییری ایجاد نمیکند که در چرخه بعد آن را نفی کند، این یک اتلاف وقت است (رافایل، ۱۹۹۰؛ ترجمه: تیموری، ۱۳۸۸، ۱۷۴).
- جایزه دمینگ
دستورالعمل جایزه دمینگ در سال ۱۹۵۱ بوسیله جامعه مهندسین و دانشمندان ژاپن [۷۵](JUSE) بهمنظور شناسایی و قدردانی از موفقیتهای ادوارد دمینگ[۷۶]، در کنترل کیفیت آماری و قدردانی مردم ژاپن از او تشکیل شد. جایزه دمینگ به چند دسته تقسیم می شود شامل: جایزه برای اشخاص، شرکتها، شرکتهای کوچک و جایزه به کارگیری اصول دمینگ است. ضوابط ارزیابی جایزه دمینگ شامل؛ چک لیستی که دارای ۱۰ شاخص اصلی که هر شاخص، چند زیر شاخص میباشد (Evans, Lindsay, 2002, 111).
۲- مدل EFQM
مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) یا مدل تعالی سازمانی، در سال ۱۹۸۸ بهمنظور رقابت با جایزه کیفیت ملی مالکوم بالدریج که در آمریکا به صنایع پیشرو اهدا میگردد. با هدف بالابردن موقعیت اقتصادی اروپا در عرصه رقابت جهانی، تأسیس کردند. اساس مدل EFQM رضایت مشتری و کارکنان است. این مدل نشان میدهد که افراد در سطوح مختلف، با وظایف متفاوت به صورت یک تیم با یکدیگر کار میکنند. این مدل در گذشته بهعنوان ابزاری برای ارزیابی سازمانها در ارتباط با استقرار مدیریت کیفیت جامع بهکار میرفت، اما با تغییراتی بهعنوان مدل سرآمدی (تعالی) سازمانی مورد تصویب قرار گرفت (بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی- آموزش، ۱۳۹۰). این مدل ابزار عملی است که از آن میتوان استفادههای مختلفی به شرح زیر نمود؛
- بهعنوان ابزاری برای خود ارزیابی؛
- بهعنوان مبنای مقایسه با سازمانهای دیگر؛
- بهعنوان راهنمایی جهت شناسایی حوزه های بهبود؛
- بهعنوان پایهای برای واژگان رایج و روش فکر کردن؛
- بهعنوان ساختاری برای سیستم مدیریت سازمان.
مدل برتری EFQM شکل (۳-۲) یک چارچوب غیرتجویزی است که بر ۹ معیار مبتنی است که پنج معیار «توانمندسازها[۷۷]» و چهار معیار « نتایج » هستند. توانمندسازها به آنچه سازمان انجام میدهد، برمیگردند و نتایج به آنچه سازمان بدان دست مییابد، اشاره دارد. نتایج معلول توانمندسازها هستند و توانمندسازها بوسیله بازخور ناشی از نتایج بهبود مییابند (جوادین و کیماسی، ۱۳۹۰).
- اصول EFQM
۱- تمرکز بر مشتری[۷۸]
۲- رهبری[۷۹]
۳- مشارکت کارکنان[۸۰]
۴- رویکرد فرآیندی[۸۱]
۵- رویکرد سیستمی به مدیریت[۸۲]
۶- بهبود مستمر[۸۳]
۷- تصمیم گیری بر مبنای واقعیتها[۸۴]
۸- ارتباط سودمند و دوطرفه با تأمینکنندگان[۸۵]
پژوهش های انجام شده درباره مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری ...