بین مولفه های فرهنگ سازمان و مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان همبستگی مثبت و بالایی وجود دارد.
مدل ذهنی کارکنان ، اصلی ترین مولفه موثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان می باشد.
تحقیقات انجام شده در خارج
-
- آکتاس، سیسیک و ایاک[۱۳۶](۲۰۱۱) در مقاله ای با عنوان “بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی: نقش میانجی محیط سازمانی” به این نتایج دست یافتند:
فرهنگ سازمانی به برخی از ابعاد اثربخشی سازمانی مرتبط است.
پایداری و تنوع محیط درونی و بیرونی سازمان و ارزش های مدیران عالی رابطه میان فرهنگ سازمان و اثربخشی سازمان را تعدیل می کند.
-
- والنسیا (۲۰۱۰) در تحقیقی با عنوان ” فرهنگ سازمانی به عنوان عاملی در نوآوری محصول ” به بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و نوآوری محصول می پردازد. بدین منظور وی پرسشنامه هایی را بین ۴۲۰ شرکت توزیع نموده و به این نتیجه می رسد که :
فرهنگ سازمانی یکی از عوامل اصلی هم افزایش و هم بازداری از نوآوری است.
فرهنگ سازمانی ادهوکراتیک توسعه ی محصولات و خدمات جدید را افزایش می دهد.
فرهنگ سازمانی بوروکراسی از توسعه ی محصولات و خدمات جدید ممانعت می کند.
-
-
- هاکان ارکوتلو[۱۳۷](۲۰۱۱) در مقاله ای تحت عنوان ” نقش میانجی فرهنگ سازمانی در ارتباط بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی” می پردازد و برای این منظور وی ۶۱۸ پرسشنامه در دانشگاه های ترکیه توزیع می نماید و به این نتیجه می رسد که:
-
فرهنگ سازمانی رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی را تحت تأثیر قرار می دهد.
رابطه قوی تری بین عدالت تعاملی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان هایی که ارزش بیشتری برای مشتری قائل هستند، می باشد.
ارتباط ضعیف تری بین عدالت تعاملی و عدالت رویه ای با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان هایی که تیم مدار هستند، وجود دارد.
-
- پاتیل و کانت[۱۳۸](۲۰۱۲) در مقاله ای تحت عنوان ” فرهنگ سازمانی به عنوان استراتژی منابع انسانی برای مدیریت دانش موفق” به شناسایی مؤلفه های اصلی فرهنگ سازمانی که اثر قابل ملاحظه ای بر مدیریت دانش و عملکرد سازمانی دارد، می پردازند. آنها برای این هدف اطلاعات خود را از مصاحبه ی با رهبران تیم، مدیران عالی و کارکنان بدست آوردند و به این نتیجه رسیدند که:
ابعاد فرهنگ سازمانی مانند ساختار سازمانی، تعلیم و تربیت، پاداش ها، ارتباطات باز، درگیری کارکنان و انعطاف پذیری نیروی کار می تواند سازمان ها را در غلبه بر موانع مدیریت دانش و دستیابی به مزیت رقابتی یاری رساند
۲-۷ مدل مفهومی تحقیق
با توجه به پژوهشهای صورت گرفته در زمینه بازارگرایی، بیشتر مطالعات انجام شده در رابطه با ارتباط بازارگرایی و عملکرد سازمان(اسمیرنووا، ناود، هنبرگ،موزاس، کوچتچ، ۲۰۱۱؛ چنگ، کروموید، ۲۰۱۲؛ وانگ، یو چن، چون چن، ۲۰۱۲؛ سورنسون، ۲۰۰۸؛ بارناباس، مکوث،۲۰۰۹) صورت گرفته است و مطالعات کمی ارتباط بازارگرایی و چابکی را بررسی نموده اند(زلباست، گرین جی آر، ساور،۲۰۱۰). همچنین در مطالعات انجام شده، متغیر فرهنگ به عنوان یکی از عواملی که بر بازارگرایی و چابکی اثر می گذارد، در نظر گرفته شده است(راجو، لونیال، کروم،۲۰۱۱؛ جوهانی لیواری، نتا لیواری،۲۰۱۱). در سال۲۰۰۹، کیرکا و هالت، به بررسی تأثیر عوامل بیرونی سازمان بر بازارگرایی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی پرداختند که در نهایت با توجه به یافته ها دریافتند که فرهنگ نقش مهمی در ارتباط با تعیین پیش زمینه های بازارگرایی دارد. همچنین با توجه به تأثیر فرهنگ سازمانی بر هر دو متغیر بازارگرایی و چابکی، در این تحقیق بر آن شدیم که فرهنگ سازمانی را به عنوان متغیر تعدیلگر در نظر بگیریم. با توجه به مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۰ به منظور تأثیر بازارگرایی بر چابکی، این تأثیر تأیید شد. بنابراین با توجه به مطالعات انجام شده، فرضیات فرعی شکل گرفتند. همچنین مدل مفهومی تحقیق به شکل زیر میباشد:
مشتری گرایی
رقیب گرایی
هماهنگی بین بخشی
بازارگرایی
فرهنگ سازمانی
چابکی استراتژیک
: مدل مفهومی تحقیق
فرضییههای اصلی
فرضیه های فرعی
:روش شناسی تحقیق
روش تحقیق
جامعه و نمونه آماری تحقیق
ابزار گردآوری داده های تحقیق
متغیرهای تحقیق
روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
مقدمه
هیچ چیز برای جوینده علم ضروریتر از تاریخ آن و منطق اکتشاف قوانین علمی نیست. راه کشف کردن خطا، به کار بردن فرضیه و روش آزمودن است. در بین شیوه های گوناگون برای شناخت، شیوه های علمی موردنظر است و چنین شیوه هایی جز با اتخاذ روشهای دقیق میسر نیست(خاکی، ۱۳۸۹). پایه هر تحقیق “روش شناخت یا روش تحقیق” است. روش شناسی مبحثی است که به بررسی روشهای شناخت در علوم می پردازد. روش تحقیق، مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر(قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است(سرمد و دیگران،۱۳۸۳). بدون روششناسی تحقیق، نتایج بررسی و تحلیلهای مربوطه، معتبر و قابل تعمیم نخواهد بود. از اینرو روششناسی از جمله معیارهای رایج جهت ارزیابی تحقیقات علمی تلقی میگردد. بههمین خاطر کوشش شده در انتخاب روش و ابزار پژوهش و نمونه مورد بررسی دقت زیادی اعمال شود(آقازیارتی،۱۳۹۰).
در این فصل بر روششناسی تحقیق و مسائلی چون نوع تحقیق، روش تحقیق، روش گردآوری داده ها، جامعه آماری، روش نمونه گیری، متغیرهای تحقیق، سؤالات پرسشنامه و روش سنجش اعتبار آن، آزمونهای آماری مورد استفاده و …مورد بررسی قرار گرفته است. لازم به توضیح است که کلیه نتایج حاصل شده از بررسی و روایایی پرسشنامه نیز در این فصل ارائه خواهد شد.
روش تحقیق
پژوهشگر پس از تهیه و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق مناسب باشد. هدف از
انتخاب روش تحقیق این است که مشخص نماییم برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم
است و محقق چه روش و شیوهای را اتخاذ کند تا هر چه دقیقتر و سریعتر به پرسش یا پرسشهای تحقیق مورد نظر دست یابد. به طور کلی روش تحقیق بر اساس دو مبنا یعنی هدف و نیز ماهیت و روش تقسیم بندی می شود.
دستهبندی تحقیقات علمی بر اساس هدف
تحقیقات علمی بر اساس هدف به دو گروه بنیادی و کاربردی تقسیم می شود: