جمع کل
۳۹۰
۱۰۰٫۰
نمودار ۴-۵: تعدادپاسخ دهندگان بر حسب هزینه سالانه برای سفر هوایی
۴-۲-۶ تحلیل فراوانی پاسخ دهندگان برحسب خطوط هوایی مورد استفاده
تحلیل فراوانی پرسشنامه های تکمیل شده نشان میدهد که توزیع شرکت کنندگان بر حسب خطوط هوایی مورد استفاده به شکل مساوی است.
جدول۴-۶: توزیع پاسخ دهندگان بر حسب خطوط هوایی مورد مطالعه
خطوط هوایی مورد استفاده
فراوانی
درصد
آسمان
۱۳۰
۳۳٫۳
ماهان
۱۳۰
۳۳٫۳
ایران ایر
۱۳۰
۳۳٫۳
جمع کل
۳۹۰
۱۰۰٫۰
نمودار ۴-۶: تعدادپاسخ دهندگان بر حسب خطوط هوایی مورد مطالعه
۴-۳ ماتریس همبستگی بین متغیرهای اصلی پژوهش
ماتریس همبستگی از جمله ابزارهای ساده و بسیار مهم در علم آمار است که کاربرد بسیار گستردهای در تحلیلهای آماری دارد. عموما پیش از گزارش و تفسیر ماتریس همبستگی، توصیفی از نمرات متغیرهای مورد نظر ارائه می شود. در جدول ۴-۷ توصیفی از نمرات پاسخگویان به تفکیک ۸ متغیر اصلی تحقیق ارائه شده است. همانگونه که ملاحظه می شود، دامنه تغییرات نمرات ارزش مشتری بین ۱ و ۱۰ تغییر مینماید که بطور متوسط نمره پاسخگویان تحقیق در این متغیر ۵٫۱ میباشد که نشان میدهد که ارزش مشتری در خصوط هوایی ایران در حدود متوسط میباشد. تغییرات نمره تصویر برند بین ۶ تا ۶۰ میباشد؛ میانگین و انحراف معیار آن نیز به ترتیب ۲۸٫۹ و ۱۱٫۹ میباشد که این نتیجه نیز همانند ارزش مشتری نشان میدهد نمرات پاسخگویان در این متغیر در حول و حوش متوسط میباشد. نمرات پاسخگویان در خصوص تصویر شرکت بین ۵ تا ۵۰ تغییر می کند و میانگین آن ۲۵٫۹ بوده و انحراف استاندارد آن ۹٫۶ است.
نتایج مربوط به سایر متغیرها نشان میدهد که نمرات متغیر اعتماد کارکنان بین ۴ تا ۴۰ تغییر نموده و میانگین آن ۲۶٫۲ و انحراف استاندارد آن نیز ۸٫۹ میباشد. دامنه تغییرات نمرات اعتماد به شرکت بین ۴ تا ۴۰ میباشد؛ میانگین و انحراف معیار آن نیز به ترتیب ۱۹٫۳ و ۹٫۶ میباشد. نمرات متغیر کیفیت خدمات بین ۷ تا۷۰ تغییر می کند و میانگین آن ۳۷٫۱ و انحراف استاندارد آن ۱۱٫۹ می باشد.دامنه تغییرات در خصوص متغیر هزینهها بین۳ تا ۳۰ تغییر می کند و میانگین آن ۱۲٫۵ بوده و انحراف استاندارد آن ۶ میباشد. این بدین معنی است که نمره پاسخگویان در خصوص این متغیر نیز در حدود متوسط میباشد. نمرات متغیر وفاداری مشتریان بین ۴ تا ۴۰ تغییر نموده و میانگین آن ۲۰٫۳ و انحراف استاندارد آن نیز ۸٫۵ میباشد. بنابراین میتوان گفت بطور متوسط میزان وفاداری مشتریان خطوط هوایی از حد متوسط کمتر اما بسیار نزدیک به آن است.
جدول۴-۷: میانگین و انحراف استاندارد نمرات متغیرهای اصلی تحقیق
متغیر
حداقل