سطح معنی داری
Z
آماره آزمون ویلکاکسون
آماره آزمون من ویتنی یو
جمع رتبه ها
میانگین رتبه
مدرسه
۹۷۵۸۵/۰۰
۳۲۵/۲۸
تیزهوشان
۰۴۹/۰
-۱/۸۱۸
۹/۷۵۸E5
۵/۲۴۴E4
۱۳۳۹۵۵/۰۰
۵۱/۳۵۲
عادی
کل
برای آزمون این فرضیه، از آزمون من ویتنی یو که معادل ناپارامتریک آزمون t است، استفاده شده است. با توجه به مقدار P-value<0/05، فرض صفر رد و نتیجه می گیریم سطح فعالیت بدنی دانش آموزان عادی بیشتر بوده که در سطح اطمینان ۹۵% تایید می شود.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱. مقدمه
بدیهی است که داده های جمع آوری شده برای انجام هر تحقیق، بدون تحلیل و نتیجه گیری قابل استفاده نخواهد بود. اهمیت هر تحقیق به تفسیر مطلوب، روشن و علمی اطلاعات بستگی دارد. در واقع این قسمت از تحقیق می تواند منتج به خلق دانش و ایده های جدید شود و به دانسته های علمی، مطلبی هر چند جزیی افزوده گردد. در این فصل با توجه به مطالعات انجام گرفته و بررسی های توصیفی و تحلیلی که در بخش پیشین ارائه شده است، ابتدا خلاصه ای از نتایج و سپس یافته های تحقیق با توجه به اهداف کلی و ویژه و نتایج تحقیقات دیگران، مورد بحث و بررسی قرار گرفته، و نتیجه گیری صورت می گیرد. بر اساس نتایج برخاسته از آن پیشنهادهایی ارائه شده است.
۵-۲. خلاصه نتایج
نتایج این تحقیق در باره مقایسه فعالیت بدنی، ترکیب بدن و آمادگی جسمانی دختران دبیرستانی مدارس تیزهوشان با مدارس عادی، نشان داد که میانگین شاخص توده بدنی دانش آموزان مدارس تیزهوشان ۱۲/۲۱؛ نسبت دور کمر به لگن ۹۷۲/۰ ؛ درصد چربی۵۸/۲۱ ؛ وزن بدون چربی ۹۳/۴۳ می باشد. در حدود ۷/۶۵ درصد دانش آموزان مدارس تیزهوشان دارای BMI طبیعی و ۳/۰% از آن ها دارای چاقی نوع دوم هستند. ۷/۲۱ درصد دانش آموزان مدارس تیزهوشان دارای درصد چربی بالا و ۳/۶۶ درصد از آن ها دارای درصد چربی مطلوب می باشند. همچنین در حدود ۳/۹۲ درصد نسبت دور کمر به لگن دانش آموزان مدارس تیزهوشان در حد مطلوب و ۷/۷ درصد از آن ها نامطلوب هستند.
میانگین انعطاف پذیری، بارفیکس، دو استقامت و درازونشست دانش آموزان مدارس تیزهوشان به ترتیب ۹۱/۳۷، ۳۷/۵ ، ۲۷/۱۸۸و۰۴/۲۷ گزارش می شود. وضعیت انعطاف پذیری در حدود ۷/۵۱ درصد دانش آموزان تیز هوشان در حد متوسط و ۳/۳۸ درصد از آن ها مطلوب است. وضعیت بارفیکس در حدود۳/۴۳ درصد دانش آموزان تیزهوشان در حد ضعیف و۷/۳۲ درصد از آن ها مطلوب است. وضعیت توان هوازی در حدود ۵۱ درصد دانش آموزان تیزهوشان در حد مطلوب و ۳/۲۵ درصد از آن ها ضعیف است. وضعیت درازونشست در حدود ۷/۴۳ درصد دانش آموزان تیزهوشان ضعیف و ۳/۲۰ درصد از آن ها مطلوب است.
میانگین شاخص توده بدنی دانش آموزان مدارس عادی۴۵/۲۰ ؛ نسبت دور کمر به دور لگن ۷۲۵/۰؛ درصد چربی۳۱/۱۹ ؛ وزن بدون چربی ۸۱/۴۲ می باشد. در حدود ۹/۶۲ درصد دانش آموزان عادی دارای BMI طبیعی و صفر درصد از آن ها دارای چاقی نوع دوم هستند. در حدود ۵/۱۴درصد دانش آموزان عادی دارای درصد چربی بالا و ۵/۵۹ درصد از آن ها دارای درصد چربی مطلوب هستند. نسبت دور کمر به دور لگن در حدود ۶/۹۶ درصد دانش آموزان عادی در حد مطلوب و ۴/۳ درصد از آن ها نا مطلوب هستند.
میانگین انعطاف پذیری، بارفیکس، دو استقامت و دراز ونشست دانش آموزان مدارس عادی به ترتیب ۴۸/۳۲، ۶۲/۵ ، ۵۰/۱۹۴ و ۰۵/۲۴ گزارش می شود. وضعیت انعطاف پذیری در حدود ۱/۵۶ درصد دانش آموزان عادی در حد متوسط و ۴/۱۲ درصد از آن ها مطلوب است. وضعیت بارفیکس در حدود ۷/۳۴ درصد دانش آموزان عادی در حد ضعیف و ۱/۳۱ درصد از آن ها مطلوب است. وضعیت توان هوازی در حدود ۹/۳۸ درصد دانش آموزان عادی در حد مطلوب و ۴/۲۸ درصد از آن ها ضعیف است. وضعیت دراز و نشست در حدود۹/۵۷ درصد دانش آموزان عادی در حد ضعیف و ۴/۱۲ درصد از آن ها مطلوب است.
میانگین سطح فعالیت بدنی دانش آموازن مدارس تیزهوشان ۶۵/۴ و میانگین سطح فعالیت دانش آموزان مدارس عادی ۹۸/۴ بودند. وضعیت سطح فعالیت بدنی دانش آموزان تیزهوش درحدود ۳/۱ درصد بی تحرک و ۳/۳۳ درصد از آن ها فعال هستند. و در دانش آموزان مدارس عادی ۶/۲ درصد از آن ها بی تحرک و ۸/۴۰ درصد از آن ها فعال هستند.
نتایج بررسی فرضیه های پژوهش نشان داد که:
شاخص توده بدن دانش آموزان تیزهوش به طور معنی داری بیشتر از دانش آموزان عادی بود.
نسبت دور کمر به دور لگن در دو گروه تحقیق تفاوت معنی داری نداشت.
درصد چربی تیزهوشان به طور معنی داری بیشتر از دانش آموزان عادی بود.
وزن بدون چربی دانش آموزان تیزهوش به طور معنی داری بیشتر از دانش آموزان عادی بود.
انعطاف پذیری و استقامت عضلانی شکم دانش آموزان تیزهوش به طور معنی داری بهتر از دانش آموزان عادی بود.
استقامت عضلانی کمر بند شانه در دانش آموزان عادی به طور معنی داری بهتر از تیزهوشان بود.