مؤلفه
رتبه
میانگین رتبه
اعتماد
۳
۲٫۲۵
تضمین
۱
۲٫۵۹
تعهد
۲
۲٫۵۷
مدیریت ارتباط با مشتری
۱
۲٫۵۹
آماره خی-دو آزمون: ۵۰۷/۲۰
سطح معناداری: ۰۰۱/۰p<
با توجه به جدول اولویت بندی ۴-۱۵، اختلاف معناداری بین ابعاد بازاریابی از لحاظ تأثیرگذاری بر سیستم نوین بانکداری در جامعه ی مورد پژوهش وجود دارد. بر اساس میانگین رتبه های بدست امده از بین ابعاد بازاریابی، مؤلفه های تضمین و مدیریت ارتباط با مشتری با میانگین رتبه ۵۹/۲ در اولویت اول اهمیت قرار گرفته اند. مؤلفه ی تعهد و اعتماد نیز به ترتیب در رده های دوم و سوم اهمیت را به خود اختصاص داده اند.
فصل پنجم:
نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
شاید یکی از مهمترین بخش های یک تحقیق فصل نتایج و پیشنهادات آن باشد. بیشتر کوشش هایی که در فرایند تحقیق صورت می گیرد در واقع برای دستیابی به نتایج و پیشنهادات تحقیق است، چرا که هدف از انجام تحقیق یافتن راه حل برای مشکلاتی است که وجود دارند و یا در طی تحقیق و پژوهش بروز می کنند و شناسایی می شوند. گاهی این مشکلات هزینه و انرژی زیادی در جامعه هدر داده و کارایی و اثربخشی را کاهش می دهند و مانع رسیدن به نتایج مورد نظر و ارزشمند می گردند.
در این فصل به نتیجه گیری در مورد یافته های تحقیق در فصل چهارم پرداخته می شود. ابتدا به یافته های پژوهشی و نتیجه های حاصله در مورد بررسی نقش بازاریابی بر سیستم نوین بانکداری در شعب بانک ملی خرم آباد پرداخته می شود. در قسمت بعد پیشنهادات تحقیق که از نتیجه پژوهش بدست آمده ارائه شده و سپس پیشنهادات برای تحقیقات بعدی ارائه می گردد.
فرایند تحقیق
در مراحل نخست تحقیق مطالعات انجام گرفته و تحقیقات پیشین در مورد بازاریابی و عوامل مؤثر بر سیستم نوین بانکداری مطالعه گردید. بعد از مطالعه کتابخانه ای، بر مبنای مبانی نظری و با همکاری اساتید راهنما، مشاور و خبرگان جهت سنجش متغیرهای پژوهش پرسشنامه ای برگرفته از مدل تای توی هین (۲۰۰۶) انتخاب گردید که در آن متغیر بازاریابی دارای ۴ مؤلفه اعتماد، تعهد، تضمین و مدیریت ارتباط با مشتری می باشد. پرسشنامه مذکور شامل سه بخش می باشد. بخش اول پرسشنامه شامل توضیح مختصری از برخی مفاهیم و تعاریف تئوریکی و تخصصی جهت ایجاد وضوح بیشتر پاسخ دهندگان می باشد. بخش دوم پرسشنامه شامل اطلاعات شخصی است که دارای شش سؤال جنسیت، سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، سابقه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و متوسط درآمد ماهیانه پاسخ دهندگان می باشد. بخش سوم شامل ۲۳ سؤال مرتبط با بازاریابی و ۱۶ سؤال مرتبط با سیستم نوین بانکداری می باشد. طراحی پرسشنامه در بخش سوم به صورت بسته طراحی شده است. در این پرسشنامه ها برای پاسخگویی از مقیاس درجه بندی پنج گزینه ای طیف لیکرت استفاده گردیده است. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده های به دست آمده را با بهره گرفتن از نرم افزار spss مورد پالایش و آنالیز قرار دادیم.
نتیجه گیری
نتیجه گیری از فرضیه اصلی
بین بازاریابی و سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد رابطه معنی داری وجود دارد.
ضریب همبستگی بدست آمده از جدول ۴-۹ (۹۱۸/۰) نشان می دهد که رابطه مثبت و معناداری بین بازاریابی و سیستم نوین بانکداری در شعب بانک ملی شهر خرم اباد وجود دارد. نتایج بدست آمده از برازش مدل رگرسیونی، موجود در جدول ۴-۱۴ نیز نشان داد که بازاریابی تاثیر معنادار و مثبتی بر سیستم نوین بانکداری داشته است، در نتیجه فرضیه ی اصلی پژوهش در سطح خطای نوع اول ۰۵/۰ پذیرفته می شود. زیرا سطوح معناداری بدست آمده برای آزمون تحلیل واریانس (معناداری مدل رگرسیونی) و آزمون صفر بودن ضریب رگرسیونی متغیر بازاریابی هر دو کمتر از ۰۰۱/۰ بوده و ضریب رگرسیونی برآورد شده نیز برابر ۹۸۳/۰ می باشد. ارتباط مثبت بین این دو متغیر بیانگر آنست که هر چه بازاریابی در سطح بالاتری قرار داشته باشد، استفاده مشتریان از سیستم نوین بانکداری افزایش پیدا خواهد کرد. ضریب تعیین بدست آمده نیز نشان می دهد که از دیدگاه جامعه ی مورد پژوهش مدل برازش شده تا ۳/۸۴ درصد از تغییرات موجود در متغیر سیستم نوین بانکداری را می تواند پیش بینی کند.
نتایج بدست آمده از این پژوهش با نتایج پژوهش های جانسون (۲۰۰۹)، امالی (۲۰۰۳)، دایل (۲۰۰۲)، کاوزگیل و زوو (۱۹۹۴)، حق شناس (۱۳۸۲) و جمشید سالار (۱۳۸۵) همسو می باشد. در تمامی این پژوهش ها بر تأثیر معنادار بازاریابی بر جذب مشتری تأکید شده است. در پژوهش حاضر نیز بازاریابی در جذب مشتریان به سمت بانکداری نوین مؤثر بوده است.
نتیجه گیری از فرضیه های فرعی
بین اعتماد و سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد رابطه معنی داری وجود دارد.
ضریب همبستگی ۷۹۸/۰ و سطح معناداری کمتر از ۰۰۱/۰، موجود در جدول ۴-۹، بیانگر آنست که اعتماد دارای ارتباط مثبت و معناداری با سیستم نوین بانکداری در جامعه ی مورد پژوهش می باشد. نتایج بدست آمده از برازش مدل رگرسیونی، موجود در جدول ۴-۱۰ نیز نشان دهنده ی آنست که اعتماد تاثیر معنادار و مثبتی بر سیستم نوین بانکداری در شعب بانک ملی شهر خرم آباد داشته است، در نتیجه این فرضیه ی پژوهش در سطح خطای نوع اول ۰۵/۰ پذیرفته می شود. زیرا سطوح معناداری بدست آمده برای آزمون صفر بودن ضریب رگرسیونی مؤلفه اعتماد و آزمون تحلیل واریانس (معناداری مدل رگرسیونی) هر دو کمتر از ۰۰۱/۰ برآورد شده و ضریب رگرسیونی برآورد شده نیز برابر ۷۵۳/۰ می باشد. ارتباط مثبت بین این دو متغیر بیانگر آنست که ارتقاء سطح اعتماد در بین مشتریان منجر به افزایش میزان استفاده مشتریان از سیستم نوین بانکداری خواهد شد. ضریب تعیین بدست آمده نیز نشان می دهد که مدل برازش شده می تواند تا ۷/۶۳ درصد از تغییرات موجود در متغیر سیستم نوین بانکداری را پیش بینی کند.