استفاده از تحقیقات بازاریابی صادراتی
انجام برنامه ریزی برای فعالیت صادراتی و کنترل آن ها
محصول
توجه به سلایق مشتریان خارجی
تمایز بین محصولات داخلی و خارجی
تمایز بین محصولات صادراتی به بازارهای مختلف
قیمت
استفاده از قیمت های یکسان برای بازارهای مختلف
توجه به رقابت در تعیین قدرتهای صادراتی
توجه به تقاضای بازارخارجی در تعیین قیمت صادراتی
کانال توزیع
نسبت فروش مستقیم به توزیع کنندگان یا عمده فروشان خارجی به کل صادرات
نسبت فروش مستقیم به خرده فروشان خارجی به کل صادرات
نسبت فروش مستقیم به شرکت های تولید کننده خارجی به کل صادارت
تبلیغات
نسبت هزینه های تبلیغات خارجی به کل صادرات
عملکرد صادراتی
سهم بازار
حجم فروش
سودآوری
۳-۴-۱.پایایی ابزار اندازه گیری
قابلبت اعتماد[۹۵] پرسشنامه یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یادشده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. ایبل و فریسبی[۹۶] قابلیت اعتماد را اینگونه تعریف میکنند: «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است». معمولاً دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر(عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است.(سرمد، بازرگان،حجازی ،۱۳۸۴، ۱۶۶)
یکی از خصوصیات هر آزمون خوبی دارا بودن همسانی درونی و پایایی آن میباشد. برای محاسبه و تعیین ضریب قابلیت اعتماد یک ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی بکار گرفته میشود که عبارتند از:
الف) اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی[۹۷]
ب) روش موازی یا روش آزمونهای همتا[۹۸]
ج) روش تنصیف یا دونیمه کردن آزمون[۹۹]
د) روش کودر _ ریچاردسون[۱۰۰]
ه) روش آلفای کرونباخ[۱۰۱] (سرمد، بازرگان،حجازی،۱۳۸۴، ۱۶۸-۱۶۷)
جهت اطمینان از پایایی آزمون بکار رفته در این پژوهش، آلفای کرونباخ زیرمقیاسها و کل مقیاسهای پرسشنامه محاسبه گردیده که نتایج زیر به دست آمده است.
جدول شماره۳-۲. ضرایب پایایی کل آزمون و خرده مقیاس های آن
متغیر
آلفای کرانباخ
اندازه شرکت
۶۹۴/۰
تجربه صادراتی
۵۱۵/۰