بین تضمین و سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج بدست آمده از آزمون همبستگی پیرسون، موجود در جدول ۴-۹ (ضریب همبستگی ۸۳۰/۰ و سطح معناداری کمتر از ۰۰۱/۰)، بیانگر آنست که مؤلفه تضمین و سیستم نوین بانکداری دارای ارتباط مثبت و معناداری در جامعه ی مورد پژوهش می باشند. نتایج برازش مدل رگرسیونی موجود در جدول ۴-۱۱ نیز با سطح معناداری کمتر از ۰۰۱/۰ برای معناداری مدل و ازمون صفر بودن ضریب رگرسیونی نشان داد که مؤلفه ی تضمین تأثیر مثبت و معناداری بر سیستم نوین بانکداری در شعب بانک ملی شهر خرم آباد دارد و این فرضیه ی پژوهش با اطمینان ۹۵ درصد پذیرفته می شود. ضریب رگرسیونی بدست آمده از مدل برابر با ۷۵۱/۰ است. بدین معنا که اگر متغیر توضیحی تضمین یک واحد افزایش یابد، مقدار متغیرسیستم نوین بانکداری نیز تقریبا ۷۵۱/۰ واحد افزایش ( بدلیل مثبت بودن شیب) می یابد. ضریب تعیین بدست آمده نیز نشان می دهد که مؤلفه تضمین تا ۶۹ درصد از تغییرات موجود در متغیر سیستم نوین بانکداری را توجیه می کند.
بین تعهد و سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد رابطه معنی داری وجود دارد.
ضریب همبستگی بدست آمده از جدول ۴-۹ (۷۸۹/۰) نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین تعهد و سیستم نوین بانکداری در شعب بانک ملی شهر خرم اباد وجود دارد. نتایج بدست آمده از برازش مدل رگرسیونی برای پاسخ به این فرضیه ی پژوهش نیز در جدول ۴-۱۲ آمده است. نتایج بیانگر آنست که تعهد بر سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد تاثیر معنادار و مثبتی دارد، در نتیجه این فرضیه پژوهش در سطح خطای نوع اول ۰۵/۰ پذیرفته می شود. زیرا سطوح معناداری بدست آمده برای آزمون تحلیل واریانس (معناداری مدل رگرسیونی) و آزمون صفر بودن ضریب رگرسیونی متغیر تعهد در نمونه مورد مطالعه کمتر از ۰۰۱/۰ بوده و ضریب رگرسیونی برآورد شده نیز برابر ۸۲۲/۰ می باشد. ضریب رگرسیونی بدست آمده برای مؤلفه تعهد بیان کننده تأثیرگذاری مثبت آن بر سیستم نوین بانکداری است. ضریب تعیین بدست آمده نیز نشان می دهد که مؤلفه تعهد می تواند تا ۲/۶۲ درصد از تغییرات موجود در متغیر سیستم نوین بانکداری را توجیه کند.
بین مدیریت ارتباط با مشتری و سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد رابطه معنی داری وجود دارد.
ضریب همبستگی ۸۶۰/۰ و سطح معناداری کمتر از ۰۰۱/۰، موجود در جدول ۴-۹، بیانگر آنست که مدیریت ارتباط با مشتری دارای ارتباط مثبت و معناداری با سیستم نوین بانکداری در جامعه ی مورد پژوهش می باشد. نتایج بدست آمده از برازش مدل رگرسیونی به منظور پاسخ به این فرضیه ی پژوهش نیز در جدول ۴-۱۳ آورده شده است. سطوح معناداری بدست آمده برای آزمون معناداری مدل رگرسیونی (آزمون تحلیل واریانس) (کمتر از ۰۰۱/۰) و آزمون های صفر بودن ضریب رگرسیونی مؤلفه مدیریت ارتباط با مشتری ( کمتر از ۰۰۱/۰) نشان می دهد که مدیریت ارتباط با مشتری تأثیر مثبت و معناداری بر سیستم نوین بانکداری دارد و این فرضیه ی پژوهش در سطح خطای نوع اول ۰۵/۰ پذیرفته می شود. با توجه به مثبت بودن ضریب رگرسیونی برآورد شده (۸۱۳/۰)، این رابطه در جهت مستقیم برآورد شده است. ضریب تعیین بدست آمده نیز بیانگر آنست که مدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه نمونه ی مورد بررسی تا ۷۴ درصد از تغییرات موجود در متغیر سیستم نوین بانکداری را توجیه می کند.
یافته های جانبی
نتایج بدست آمده از آزمون ناپارامتری فریدمن، موجود در جدول ۴-۱۵ نشان داد که اختلاف معناداری بین ابعاد بازاریابی از لحاظ تأثیرگذاری بر سیستم نوین بانکداری وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده اولویت بندی مؤلفه ها به صورت زیر می باشد:
ابعاد بازاریابی : ۱٫ تضمین و مدیریت ارتباط با مشتری ۲٫ تعهد ۳٫ اعتماد
پیشنهادات
پیشنهادات مبتنی بر نتایج پژوهش
با توجه به مطالعات صورت گرفته در فرایند تحقیق و نتایج به دست آمده از تحلیل آماری داده های تحقیق می توان پیشنهادات زیر را ارائه داد:
بزرگترین مشکل اکثر افراد با بانکداری اینترنتی اعتماد است. استفاده از عکس های دوستانه افراد در تبلیغات بانکی و شعارهایی که به مشتریان یادآوری کند که هنگامی که به بانک احتیاج دارند، بانک در خدمت آنهاست، کمک زیادی به جلب اعتماد افراد می نماید.
حفظ امنیت و حریم خصوصی افراد یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر میزان استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی است. لذا بانک ها باید تدابیری را در جهت تأمین امنیت و محرمانه ماندن خدمات بانکداری اینترنتی اتخاذ نمایند.
القای مسئولیت پذیری بانک در قبال ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی، از طریق:
مشتریان در صورت بروز مشکل، بتوانند تماس تلفنی مستقیم با بانک مربوطه داشته باشند.
اطلاعات مناسب برای رفع مشکل را به مشتری ارائه دهند.
سریعاً در جهت رفع مسائل احتمالی که در آینده پیش خواهد آمد، اقدام کنند.
در دسترس بودن خدمات و طراحی سیستم هایی که بکارگیری آن ها آسان بوده، برای مشتریان مفید بوده و استفاده از آن ها مزایایی به همراه داشته باشد.
ارائه آموزشهای لازم به دو گروه
کسانی که خدمات خود را از طریق سیستم الکترونیکی ارائه نمایند (کارکنان بانک)
کسانی که از این سیستم استفاده و در واقع کاربران آن هستند (مشتریان بانک)
ترویج فرهنگ مناسب استفاده از ابزارها و خدمات با بهره گرفتن از رسانه های همگانی و تابلوهای تبلیغاتی.
تدوین قوانین و دستورالعملهای اجرایی شفاف در جهت حمایت دولت از خدمات بانکداری الکترونیک.
بهتر است بانک ها در هنگام گزینش نیرو، به شایستگی و تجربه افراد در زمینه بکارگیری فن آوری های نوین بانکداری و نحوه برخورد آن ها با مشتری اهمیت بدهند.
پیشنهادات برای پژوهشگران آتی
این بخش از پایان نامه برای آگاهی از موضوع های بالقوه مناسب و صرف وقت بیشتر و مطالعه عمیق تر و تحلیلی تر درباره موضوع های آتی مطرح ارائه می گردد. زیرا هر تحقیقی هر چند که به صورت جامع، قادر نیست به همه ابعاد موضوع نگریسته و از جنبه های مختلف به آن بپردازد. بنابراین پیشنهادهایی به شرح ذیل برای انجام تحقیقات بعدی برا ی پژوهشگران آتی ارائه می گردد:
پیشنهاد می شود با توجه به تأیید فرضیه های تحقیق، در صورت امکان پژوهشی در سطح وسیع تر و با نمونه های بزرگتر انجام گرفته و نتایج حاصل با نتایج بدست آمده از این پژوهش مقایسه گردد.
پیشنهاد می شود تحقیقی با همین عنوان در سایر شعب بانک ملی یا سایر بانک ها صورت گیرد و نتایج بدست آمده با نتایج این پژوهش مقایسه شود.
پیشنهاد می شود در بررسی تأثیر بازاریابی بر سیستم نوین بانکداری در شعب بانک ملی شهر خرم آباد از روش های کیفی در پژوهش استفاده گردد.
موانع و محدودیت های پژوهش
هر پژوهشی همواره با مشکلات و محدودیت هایی روبرو می شود و از محدودیت های این پژوهش می توان عوامل زیر را ذکر کرد:
از جمله موانع و محدودیت های پژوهش حاضر عدم امکان اجرای پژوهش در سطح وسیع تر میباشد.
با توجه به اینکه تمامی اعضای نمونه به صورت تصادفی انتخاب می شوند، شاید نمونه ی انتخابی دربرگیرنده نظرات تمامی افراد جامعه نباشد و نتایج را تا حدودی مغایر با آنچه که در حقیقت وجود دارد، نشان دهد.
عدم آشنایی برخی از افراد جامعه مورد بررسی با برخی از مفاهیم ارائه شده در پرسشنامه را نیز می توان به عنوان یکی از محدودیت های این تحقیق ذکر نمود.
یکی دیگر از محدودیت ها، محدودیت زمانی تحقیق می باشد، زیرا دانشجو موظف است که بر طبق قوانین آموزش دانشگاه در خصوص سنوات تحصیلی رفتار نماید. محدویت زمانی مانع پرداختن عمیق به همه علل و پیشینه مربوط به آن ها می باشد.
مـنابع و مآخذ
منابع فارسی
آذر، عادل؛ مؤمنی، منصور. (۱۳۷۸). آمار و کاربرد آن در مدیریت. جلد دوم، تهران: انتشارات سمت.
اسماعیلپور، حسن .(۱۳۸۳). مدیریت بازاریابی بین الملل. تهران: انتشارات نگاه دانش.
بازرگان، عباس؛ سرمد، زهره ؛ حجازی، الهه.(۱۳۸۷). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
پیرز، دان .(۱۳۸۱). بازاریابی تک به تک. ترجمه علی عیاری؛ چاپ اول؛ تهران: انتشارات فرا.
خاکی، غلامرضا .(۱۳۷۹). روش تحقیق در مدیریت. تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
دعایی، حبیب اله؛ حسینی نژاد، زهرا .(۱۳۸۷). نقش راهکار آمیخته بازاریابی در عملکرد صادراتی بنگاه ها (با تاکید بر آمیخته محصول). بررسی های بازرگانی; ۶ (۳۲):۳۱-۴۲٫
رفیع پور، فرامرز .(۱۳۷۸). تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی. چاپ چهارم، تهران: سهامی انتشار.
سالار، جمشید .(۱۳۸۵). رابطه آمیخته بازاریابی و رفتار مصرفکننده. ماهنامه تدبیر، پایگاه مقالات مدیریت، ۱۷ (۱۷۶).
سقطچی، مریم .(۱۳۸۵). بانکداری الکترونیک و سیر تحول آن. ماهنامه تدبیر، ۱، ۶۲-۸۰.
دانلود مقالات و پایان نامه ها درباره بررسی نقش بازاریابی بر سیستم نوین بانکداری در شعب بانک ملی ...