- هدفها و نقشها را مشخص كنيد.
- ارزشها و مقرراتي را كه زير بناي اقدامات را تشكيل مي دهند، تعريف كنيد.
- مقررات و روشهايي را كه از توانمندسازي حمايت مي كنند، به وجود بياوريد.
- آموزش لازم را تدارك ببينيد.
- افراد را مسئول نتايج بدانيد.
3-2-3- تيمهاي خودگردان را جانشين سلسه مراتب قديمي كنيد:
- راهنمايي و آموزش مهارتها را براي توانمندسازي تيمها تامين كنيد.
- حمايت و تشويق براي تغيير به وجود آوريد.
- از تنوع طلبي به عنوان سرمايه تيم استفاده كنيد.
- به تدريج كنترلها را به تيمها واگذار كنيد.
- بدانيد كه گاهي دشواري زياد خواهيد داشت.
67
3-3-مدل تحليلي تحقيق:
نمودار 3-1- طرح نمایش توانمندسازی- بلانچاردو دیگران(1378)
شروع کنید با – سهیم شدن در اطلاعات با همه افراد سازمان
-
- اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت را در اختیار همه کارکنان قرار دهید و به افراد کمک کنید تا کسب و کار را درک کنند.
-
- از طریق سهیم شدن در اطلاعات اعتماد به وجود آورید.
-
- امکانات نظارت خودکار را ایجاد کنید.
-
-
- اشتباهات را به عنوان فرصتی برای یادگیری بدانید.
-
- نظارت سلسله مراتبی را از بین ببرید و به افراد کمک کنید تا مانند مالک رفتار کنند
|
سپس |
و |
از طریق مرزبندیها ، خود مختاری به وجود آورید
-
- تصاویر بزرگ و کوچک را روشن کنید.
-
- هدفها و نقشها را مشخص کنید.
-
- ارزشها و مقرراتی را که زیر بنای اقدامات را تشکیل می دهند، تعریف کنید.
-
- مقررات و روشهایی را که از توانمندسازی حمایت می کنند، به وجود آورید.
-
- آموزش لازم را تدارک ببینید.
-
- افراد را مسئول نتایج بدانید.
|
تیمهای خودگردان را جانشین سلسله مراتب قدیمی کنید.
-
- راهنمایی و آموزش مهارتها را برای توانمندسازی تیمها تامین کنید.
-
- حمایت و تشویق برای تغییر به وجود آورید.
-
- از تنوع طلبی به عنوان سرمایه تیم استفاده کنید.
-
- به تدریج کنترلها را به تیمها واگذار کنید.
-
- بدانید که گاهی دشواری زیاد خواهید داشت
|