-
- میزان اثربخشی آموزش شبیه ساز پروازی بر دانش کارکنان پروازی هوا ناجا
-
- میزان اثربخشی آموزش شبیه ساز پروازی بر مهارت کارکنان پروازی هوا ناجا
-
- میزان اثربخشی آموزش شبیه ساز پروازی بر نگرش کارکنان پروازی هوا ناجا
۱-۵ ) سؤالهای تحقیق:
-
- سؤال اصلی:
آموزش شبیه ساز تا چه میزان منجر به ارتقای توانمندی کارکنان پروازی هواناجا می شود؟
-
- سؤالهای فرعی:
-
- آموزش شبیه ساز پروازی تا چه میزان بر دانش کارکنان پروازی تأثیرگذار است؟
-
- آموزش شبیه ساز پروازی تا چه میزان بر نگرش کارکنان پروازی تأثیرگذار است؟
-
- آموزش شبیه ساز پروازی تا چه میزان بر مهارت کارکنان پروازی تأثیرگذار است؟
در فصل آینده با توجه به اهداف و سؤالات مطرح شده در این فصل به بیان مبانی نظری و پیشینه داخلی و خارجی تحقیق، جهت حمایت از فرضیه های پژوهش می پردازیم. و بر این اساس مدل مفهومی تحقیق را ترسیم خواهیم کرد.
۱-۶) فرضیه ها و مدل پژوهش
-
- فرضیه اصلی:
آموزش شبیه ساز پروازی، تأثیر معناداری بر توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا دارد.
-
- فرضیه های فرعی:
-
- آموزش شبیه ساز پروازی تأثیر معناداری بر دانش کارکنان پروازی دارد.
-
- آموزش شبیه ساز پروازی تأثیر معناداری بر مهارت کارکنان پروازی دارد.
-
- آموزش شبیه ساز پروازی تآثیر معناداری بر نگرش کارکنان پروازی دارد.
در این پژوهش به بررسی تأثیر متغیر آموزش به طور عام و آموزش شبیه ساز پروازی به طور خاص، به عنوان متغیر مستقل، بر عوامل توانمندساز کارکنان هوا ناجا، به عنوان متغیر وابسته پرداخته میشود. عوامل توانمندساز شامل سه زیر متغیر دانش، مهارت و نگرش میباشند.
شکل ۱-۱ : مدل پژوهش
۱-۷) قلمروزمانی، قلمرو مکانی و موضوع تحقیق:
الف) قلمرو مکانی تحقیق: قلمرو مکانی این مطالعه کارکنان پروازی ناجا، مستقر در هواپیمایی ناجا میباشد.
ب) قلمرو زمانی تحقیق: در این مطالعه از داده ها و اطلاعات حاصل از پرسشنامه در نیمه اول سال ۹۲ استفاده میشود.
ج) موضوع تحقیق: در این پژوهش به بررسی تأثیر متغیر آموزش به طور عام و آموزش شبیه ساز پروازی به طور خاص، به عنوان متغیر مستقل، بر عوامل توانمندساز کارکنان هوا ناجا، به عنوان متغیر وابسته پرداخته میشود. عوامل توانمندساز شامل سه زیر متغیر دانش، مهارت و نگرش میباشند.
۱-۸) تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها
۱-۸-۱) شبیه ساز پروازی[۳]
شبیهساز پرواز، سیستمی است که برای تقلید رفتار هواگردها به ویژه هواپیما ساخته میشود. شبیه سازهای پرواز، شبیه بازیهای رایانه ای بسیار عظیم می باشند. این وسایل برای تربیت آموزش دادن خلبان ها برای پرواز دادن هواپیماهای جدید و تمرین کردن و کسب مهارت های پروازی در آنها طراحی و ساخته می شوند. تمرین کردن مانورها و تکرار آن روی زمین از آسمان ایمن تر و کم خطرتر می باشد و با شبیه ساز پرواز می توان تجربه واقعی پرواز هواپیما را روی زمین و بدون مصرف سوخت وسایر هزینه ها و خطرات احتمالی یک پرواز حقیقی کسب کرد. با توجه به اینکه در این پژوهش به بررسی آموزش شبیه سازی پروازی میپردازیم، متغیر آموزش در ابعاد این مفهوم نمود پیدا می کند.در این صورت درک درستی از شبیه ساز جهت روشن کردن ابعاد آموزش و طراحی تخصصی پرسشنامه مرتبط ضروری به نظر میرسد.
۱-۸-۲) آموزش شبیه ساز پروازی
آموزش مجموعه ای از فعالیت های پیوسته و دارای تأثیر متقابل است و آموزشگر به کمک فنون آموزش و وسایل دیداری و شنیداری، نتایج خاص از پژوهش و تجربه ها را در قالب برنامه های آموزشی به فراگیران خود انتقال می دهد.(مفتخر،۱۳۷۵)
کرک پاتریک مدل جامعی از ارزشیابی آموزشی عرضه کرده است که در فصل دوم به تفصیل بیان شده است. دو سطح اولیه ارزشیابی مدل کرک پاتریک به سنجش آموزش در درون محیط آموزشی میپردازد درحالی که دو سطح پایانی مربوط به عملکرد کارکنان است". (عباسیان ، ۱۳۸۵، ص ۵۵-۵۲). در این پژوهش معیارهای عملکردی را بر مبنای توانمندی کارکنان بنا نهادیم. بنابراین جهت سنجش آموزش، از دو سطح اول این مدل استفاده خواهیم کرد.
شکل(۱-۲) سطوح ۴گانه ارزشیابی آموزشی مدل کرک پاتریک (عباسیان، ۱۳۸۵، ص ۵۵).
بنابراین متغیر آموزش در این پژوهش شامل واکنش کارکنان پروازی و یادگیری آنان نسبت به آموزش شبیه ساز پروازی خواهد بود.
۱-۸-۳) توانمندسازی کارکنان