روش آماری: روش مناسب برای محاسبه نویز فرکانس بالا، آنالیز انرژی آماری SEA بوده که در سیستم های مکانیکی قابل استفاده است.
عناصر هارمونیک که از ترکیب قطب و شیار تولید می شوند، در طراحی اولیه تحلیل می شود و فرمول از هندسه و ترکیب تعداد قطب و شیار محاسبه می شود.
در طراحی بهبود یافته یا دقیق تر، فرکانس طبیعی و نحوه مونتاژ موتور محاسبه می شوند و کاهش نویز برای بررسی ویژگی های مکانیکی و الکتریکی تحلیل می شود.
ضمنا به بررسی موارد زیر نیز می پردازیم:
میدان های مغناطیسی و نیروهای شعاعی در موتورهای چندفازه تغذیه شده با جریان سینوسی، تحلیل لرزش استاتور
شناخت منابع، محاسبات، اندازه گیری و دقت در پیش بینی لرزش و نویز
حدود نویز و فرایند اندازه گیری آن برای موتورهای القایی
کنترل نویز
- سوابق مربوط: (بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق)
این موضوع با وجودی که از اهمیت بالایی برخوردار است اما از طرفی تحلیل و کنترل آن بسیار دشوار می باشد؛ لذا تحقیقات عموما پیرامون این مسئله گستره وسیعی ندارد؛ اما با این وجود سال ها تحقیقات گوناگون درباره کاهش نویز و ارتعاش موتورهای القایی انجام شده و تحلیل های متعدد در این حوزه در طول سال ها توسعه یافته است.
مثلا شارهای هارمونیک از طریق پیچه های جستجو و تحلیل المان محدود بررسی شده اند. از این شارهای هارمونیک، محاسبه الکترومغناطیس با بهره گرفتن از معادلات تنش ماکسول امکان پذیر است.[۲,۱]
اکثر متون با نیروهای الکترومغناطیسی و مدهای آن سروکار دارند. کاکو، مدهای نیروهای الکترومغناطیسی و مدهای فرکانس طبیعی در ماشین های القایی را تحلیل کرد.[۳,۱]
عوامل ایجاد نویز به صورت مبسوط توضیح و راه حل های پیشنهادی اعم از طراحی یک مدار مناسب الکترومغناطیسی، طراحی یک سطح پایین چگالی شار مغناطیسی در فاصله هوایی، طراحی ویژگی های مکانیکی برای جلوگیری از تشدید، طراحی یک روتور مناسب اسلات منحرف ساز، یکنواختی شکاف هوایی )جلوگیری گریز از مرکز)، هارمونیک بالا از ولتاژ منبع تغذیه، در سه بخش طراحی، ساخت و مونتاژ همچنین عملیات شرح داده شده است[۵,۴].
در طراحی اولیه، تحقیقات برای کاهش نویز و ارتعاش بر طبق ترکیب تعداد قطب و شیار انجام می شود.
نویز به وسیله نیروی الکترو مغناطیسی نظیر نیروهای شعاعی و مماسی که هسته استاتور را معیوب می کنند، ایجاد می شوند؛ برای کاهش لرزش و نویز ناشی از تاثیرات هسته از طراحی بهینه استاتور قطب و یوغ استفاده می شو [۶,۱].
اینورتر هم یک سهم تعیین کننده در تولید نویز الکترومغناطیسی در موتور القایی دارد مخصوصا در تغییر فرکانس های زیر ۳٫۶ کیلوهرتز و همچنین در درایو، نویز مغناطیسی می تواند بزرگترین منبع نویز برای موتورهای دو قطب و چهار قطب باشد که تحلیل و محاسبه شده است[۷].
با بهره گرفتن از تحلیل هارمونیک فضا، ترکیب تعداد قطب و شیار تعیین می شود. جریان فاز سینوسی فرض می شود و عملکردهای نسبی شیارهای استاتور و رتور بررسی می شوند. طراحی برای کاهش مد پائین تر فضای هارمونیک انجام می شود[۸].
مدل اولیه، ویژگی های الکتریکی و مکانیکی را برآورده نمی کند؛ بنابراین طرح دقیق تری برای بهبود مدل اولیه انجام می شود.
در طراحی بهبود یافته، نیروی الکترومغناطیسی، ویژگی های مکانیکی نظیر فرکانس طبیعی هر مد، تغییر شکل استاتور و نویز با بهره گرفتن از محاسبه می شوند. برای کاهش عناصر مد پائین تر فضای هارمونیک، رتور منحرف شده بکار می رود و روش تحلیل با بررسی رتور منحرف شده پیشنهاد می شود[۱۱,۱۰,۹].
- فرضیهها:
آزمایش نویز بر روی موتور القایی انجام و نتایج اندازه گیری می شود.
فرایند طراحی برای کاهش نویز موتورهای القایی ارائه می شود.
شبیه سازی طرح پیشنهادی انجام می پذیرد.
تفاوت نتایج آزمایش و شبیه سازی کم تر از ۷% می باشد.
- اهداف تحقیق:(شامل اهداف علمی۱، کاربردی۲و ضرورتهای۳خاص انجام تحقیق)
هدف اصلی:
- تاثیرات ارتعاش و نویز بر عملکرد موتورهای القایی و چگونگی کاهش آن ها؟