امیرالمؤمنین است و در فهرست، مؤلف آن مشخص نشده است.[۷۶۶]
-
- رساله فی شرح حدیث المنزله، ابن میثم بحرانی (زنده در ۶۸۱ ق)[۷۶۷]
-
- مجموعه الأخبار والمسائل الّتی جمعها من کتب شتّی، ابن ابی جمهور احسایی (زنده در ۹۰۹ ق) [۷۶۸]
-
- درر اللئالی العمادیه فی الأحادیث الفقهیه، ابن ابی جمهور احسایی (زنده در ۹۰۹ ق)
مؤلف چون کتاب «غوالی اللثالی» را به پایان رسانید، روایتها فقهی را در این کتاب گرد آورد. این کتاب به سید امیر عماد الدین استرآبادی در عصر سلطان احمد گورکی اهداء شده و مشتمل بر یک مقدمه و سه قسم و یک خاتمه میباشد، کتاب نکاح آن در نهم ربیع الثانی ۹۰۱ ق و پایان کتاب به سال ۹۰۹ ق تألیف شده است. در خاتمه کتاب طرق اسناد روایتی و مشایخ مؤلف آمده است.[۷۶۹]
آغاز: الحمد لله الذی اقام قواعد القوانین الفقهیه بتقویم الفقهاء واسس.
نسخه:
تهران، ملک: ۶۰۹، از اول افتادگی دارد، نسخ، بدون نام کاتب، ۹۰۱ ق، نسخه اول، ۳۹۹ برگ.[۷۷۰]و[۷۷۱]و[۷۷۲]
-
- تحفه القاصدین فی معرفه اصطلاحات المحدثین، ابن ابی جمهور احسایی (زنده در ۹۰۹ ق)
ابن ابی جمهور در آخر کتابش «کاشفه الحال» در بحث انواع الحدیث و اقسامه، چنین آورده است: «و من اراد الاستقصاء مع ذکر الامثله فعلیه بکتابنا تحفه القاصدین فی معرفه اصطلاحات المحدثین». تا کنون نسخهای از این کتاب شناسایی نشده است. در کتاب «محقق الطباطبایی فی ذکراه السنویه الاولی» نسخهای با عنوان «رسالهای در درایه» از ابی جمهور احسائی معرفی گردیده، که بعد از مراجعه به نسخه، مشخص شد که همان «بدایه الدرایه» شهید ثانی است که اشتباهی به نام رسالۀ ابن ابی جمهور احسایی معرفی شده است.
نسخه:
قم، کتابخانۀ محقق طباطبایی: میکروفیلم ۷۲، بدون نام کاتب، بدون تاریخ کتابت، رساله دوم مجموعه.[۷۷۳] و[۷۷۴]
-
- غوالی (عوالی) اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه، ابن ابی جمهور احسایی (زنده در ۹۰۹ ق) [۷۷۵]
پارهای از روایتهای مربوط به فقه را در یک مقدمه و دو باب و یک خاتمه گرد آورده و جز اساتید خود را که در اول کتاب ذکر میکند، روایات را بدون اسناد آورده است و چون پارهای از روایتهای مخالفین در این کتاب آمده بعضی از فقها و محدثین بر این کتاب اعتماد نکردهاند. تألیف این کتاب در شب یکشنبه ۲۳ صفر ۸۹۷ ق به پایان رسیده و مؤلف این کتاب را برای اهدا به مکتبه یکی از نقباء سادات نگاشته و حواشی بسیاری بر آن زده است. عناوین کتاب: المقدمه: فی امور متفرقه، شامل ده فصل، الباب الاول: فی الاحادیث الفقهیه غیر المرتبه، الباب الثانی: فی الاحادیث الفقهیه المرتبه فی الابواب، الخاتمه: شامل دو جمله. بعضی از احادیث فقهی را با حذف اسانید جمع آوری کرده و به آنچه که در ابتدای کتاب از طرق روایی خود ذکر کرده اکتفا نموده است و مشتمل است بر مقدمه و دو باب و خاتمه، تألیف کتاب در شب یکشنبه ۲۳ صفر سال ۸۹۷ ق پایان یافته است.[۷۷۶]
چاپ: قم، سید الشهداء، ۱۴۰۶ق، تحقیق آقا مجتبی عراقی.
آغاز: الحمد لله الذی اعلی اعلام العلماء الاعلام و وفقهم بطریق الدرایه و الروایه.
نسخه ها:
۱ ـ مشهد، آستان قدس رضوی: ۱۷۴۹، نسخ، بدون نام کاتب، ۸۹۷ ق.[۷۷۷]
۲ـ قم، مسجد اعظم: ۱۱۹، انجام: برابر نمونه، نسخ، ربیع بن جمعه الغروی، ۸۹۹ ق، ۳۲۲ برگ، ۲۱ سطر.[۷۷۸]
۳ـ تهران، مجلس شورای اسلامی: ۱۳۷۴۹، نسخ، رضی الدین ناصر بن محمد حسنی هزار جریبی، ۹۰۰ ق، از روی نسخه مؤلف، با حواشی «منه مد ظله»، ۲۳۹ برگ.[۷۷۹]
۴ـ قم، مرعشی: بدون شماره، نستعلیق، عبدالکاظم بن نور الدین بن احمد، دوشنبه ۲۵ رجب ۹۳۱ ق.[۷۸۰]
۵ـ قم، مرعشی: ۳۰۳۹، نسخ، بدون نام کاتب، قرن ۱۰ق، ۳۳۶ برگ.[۷۸۱]
۶ـ یزد، وزیری: ۱۶۲۵، از آخر افتادگی دارد، آغاز: برابر نمونه، نستعلیق، بدون نام کاتب، قرن ۱۰ق، ۲۳۳ برگ.[۷۸۲]
۷ـ قم، آستان معصومیه(س): ۴: ۹۹ـ۵۸۴۵، نسخ، بدون نام کاتب، قرن ۱۰ق، ۲۸۰ برگ.[۷۸۳]
-
- التعلیقه علی اصول الکافی، ابن ابی جمهور احسایی (زنده در ۹۰۹ ق)
-
- التعلیقه علی من لا یحضره الفقیه، ابن ابی جمهور احسایی (زنده در ۹۰۹ ق)
-
- الحاشیه علی کتابه «عوالی اللآلی»، ابن ابی جمهور احسایی (زنده در ۹۰۹ ق) [۷۸۴]
-
- اربعون حدیثاً، ابراهیم بن سلیمان قطیفی (م ۹۵۰ ق)[۷۸۵]
مؤلف در این رساله (برخلاف آنچه در مقدمه ذکر نموده و براساس آن نام کتاب را اربعین نهاده) چهل و پنج حدیث را با حذف سند در موضوعات اخلاقی انتخاب، و نقل نموده است.
آغاز: الحمد لله رب العالمین… اما بعد فیقول الفقیر الی الله المنان ابراهیم.
نسخه ها:
تهران، دانشگاه تهران: ۲۱۱۳، نسخ، احمد بن شمس الدین حسینی بحرانی، قرن ۱۱ ق، رساله دوم مجموعه، ۵ برگ.[۷۸۶]
۲ ـ تهران، ملی تهران: ۳۸۷۹ / ع، از اول افتادگی دارد، آغاز: الشده ای التعب و العنا، نسخ، محمد قلی، چهارشنبه ذی حجه ۱۱۰۴ ق، ۱۳۲ برگ.[۷۸۷]
۳ ـ مشهد، آستان قدس رضوی: ۱۱۷۰۵، آغاز: برابر نمونه، نسخ، بدون نام کاتب، قرن ۱۲ ق، ۴ برگ.[۷۸۸]
-
- رساله فی ادعیه سعه الرزق وقضاء الدین، ابراهیم بن سلیمان قطیفی (م ۹۵۰ ق)[۷۸۹]
مؤلف در این رساله دعاهایی را که در ادا نمودن بدهی و گشایش و زیادی روزی و نعمتها مؤثر هستند، جمعآوری نموده است.
آغاز: هذه وریقات فیها أسرار أدعیه یختص بأداء الدین و سعه الرزق.
نسخه ها:
مشهد، آستان قدس رضوی: ۸۲۹۲، آغاز: برابر نمونه، نستعلیق، تاج الدین حسین صاعد، ۹۸۶ ق، ۱۸ برگ.[۷۹۰]
-
- الوافیه فی تعیین فرقه الناجیه، ابراهیم بن سلیمان قطیفی (م ۹۵۰ ق)