فصل سوم
روششناسی پژوهش
۳-۱-مقدمه
در فصل گذشته مبانی نظری و پیشینه تحقیق بیان شد. در این فصل نیز روششناسی انجام تحقیق بررسی شد. بدین منظور ابتدا روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری توضیح داده شد و سپس در مورد روش نمونه گیری، روشهای گردآوری اطلاعات، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمونهای مورد استفاده در این تحقیق بحث و بررسی شد. در نهایت نیز توضیحاتی در مورد روش تجزیه و تحلیل SWOT ارائه گردید.
۳-۲-روش تحقیق
روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی، از نظر نتایج کاربردی و از نوع مطالعه موردی بوده زیرا نتایج آن قابل تعمیم به استانهای دیگر نمی باشد.
۳-۳-جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل تمام صاحبنظران رشته فوتبال در استان گیلان میباشند. جامعه آماری به دلیل تاکید محقق بر جنیههای خاص تحصیلی، سابقه و سطح عملکردی به طور مشخص قابل شمارش و دسترسی نبود. نمونه آماری به صورت هدفمند از مدیران ادارات ورزشی و هیأتهای فوتبال(۷ نفر)، مدیران عامل باشگاهها (۵ نفر)، داوران (۵ نفر)، مربیان (۱۵ نفر)، هیئت علمی تربیتبدنی (۵ نفر) ، بازیکنان (۱۰ نفر)، پیشکسوتان فوتبال (۵ نفر)، معلمان ورزش مدارس (۶نفر) و رؤسای کمیته های تخصصی هیأت فوتبال استان گیلان (۵نفر) و در مجموع ۶۳ نفر انتخاب و نظرخواهی شد و از مجموع ۶۳ پرسشنامه، ۵۰ پرسشنامه توسط صاحبنظران به محقق بازگردانده شد.
۳-۵-روشهای گردآوری اطلاعات
به طور کلی، عقیده بر این است که در این گونه تحقیقات از روشها و شیوه هایی مانند بررسی اسناد و مدارک (سند کاوی)، تحلیل تحقیقات انجام شده (فرا تحلیل)، تولید اطلاعات (اکتشافی) و توصیف وضعیت مطلوب (آینده پژوهی) استفاده می شود. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از روشهای زیر استفاده شد:
بررسی اسناد موجود مربوط به سوابق و فعالیتهای گذشته و جاری هیأت فوتبال استان
بررسی و تحلیل تحقیقات انجام گرفته در مورد استراتژی در رشته های مختلف ورزشی
نظرسنجی از کارشناسان و ذینفعان ورزش فوتبال استان با بهره گرفتن از پرسشنامه ها.
۳-۶-ابزار پژوهش
۳-۶-۱-مطالعات کتابخانهای
در این تحقیق از طریق کاوش مستندات از طریق شبکه اینترنت و منابع کتابخانهای به مرور منابع در زمینه فوتبال استان گیلان، کشور و جهان پرداخته شد، و در موارد مرتبط استفاده گردید.
۳-۶-۲-پرسشنامه عوامل درونی
این پرسشنامه با بهره گرفتن از مطالب مندرج در ادبیات پیشینه و به صورت محقق ساخته و سؤالات بسته برای شناسایی قوتها و ضعفهای فوتبال استان گیلان طراحی گردید و شامل ۵۵ سؤال بود که در آن پرسششوندگان نظرات خود را در مورد تعیین نقاط قوت و ضعف و همچنین وضعیت موجود و مطلوب گویه ها ابراز میکردند.
۳-۶-۳-پرسشنامه عوامل بیرونی
این پرسشنامه با بهره گرفتن از مطالب مندرج در ادبیات پیشینه و به صورت محقق ساخته و سؤالات بسته برای شناسایی فرصتها و تهدیدهای فوتبال استان گیلان طراحی گردید و شامل ۳۹ سؤال بود که در آن پرسششوندگان نظرات خود را در مورد تعیین فرصتها و تهدیدها و همچنین وضعیت موجود و مطلوب گویه ها ابراز میکردند.
در خصوص نحوه گردآوری داده های مورد نیاز برای تدوین برنامه استراتژیک فوتبال استان نکات زیر شایان ذکر است :
۱- برای ارزیابی عوامل محیط درونی فوتبال استان از ماتریس ارزیابی عوامل درونی استفاده شد . در این ماتریس ، قوّت ها و ضعف ها در یک ستون ماتریس قرار گرفتند و با بهره گرفتن از ضرایب و رتبه های خاصی امتیاز بندی شدند تا مشخص شود که فوتبال گیلان در مجموع به لحاظ عوامل درونی دارای قوّت است یا ضعف .
در این ماتریس ، عوامل استراتژیک یا اولویت دار محیط درونی در ستون اول و در قالب قوّت ها و ضعف ها فهرست شدند. در ستون دوم کد گویه به منظور تفکیک قوتها از ضعفها نوشته شد. در ستون سوم، عوامل درونی به ترتیب اولویتهای اندازه گیری شده در آزمون فریدمن قرار گرفت. در ستون چهارم ماتریس (ضریب اهمیت)، بر اساس نظر کارشناسان راجع به وضعیت مطلوب گویه ها، حاصل تقسیم میانگین هر گویه بر مجموع میانگینهای تمام گویه های عوامل درونی، به عنوان ضریب اهمیت مشخص شد. مجموع ضرایب اهمیت در ماتریس عوامل درونی برابر با ۱ محاسبه شد. در ستون پنجم جدول (شدت عامل)، میانگین نظرات کارشناسان در مورد وضعیت موجود هر گویه محاسبه و در جدول قرار گرفت. این اعداد بین ۱ تا ۴ محاسبه شد و بر خلاف روش معمول در ماتریس SWOT، در این روش محدویتی برای عوامل درونی و بیرونی وجود نداشت و این گویه ها میتوانستند شامل هر عددی از ۱ تا ۴ شوند. در ستون آخر هم حاصلضرب ضریب اهمیت در شدت عامل به عنوان نمره آن گویه محاسبه شد و از مجموع نمرات گویه ها موقعیت عوامل درونی مشخص شد. اگر نمره مجموع گویه ها کمتر از ۵/۲ محاسبه شود فوتبال گیلان در عوامل درونی دچار ضعف است و اگر مجموع نمرات بیشتر از ۵/۲ محاسبه شود، فوتبال گیلان در عوامل درونی دارای قوت است.
برای ارزیابی عوامل محیط بیرونی فوتبال گیلان از ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی استفاده شد. در این ماتریس ، فرصت ها و تهدیدها در یک ستون قرار گرفتند و با بهره گرفتن از ضرایب و رتبه های خاصی امتیاز بندی شدند تا مشخص شود که فوتبال استان در مجموع به لحاظ عوامل بیرونی دارای فرصت است یا تهدید.
در این ماتریس ، عوامل استراتژیک یا اولویت دار محیط بیرونی در ستون اول و در قالب فرصتها و تهدیدها فهرست شدند. در ستون دوم کدِ گویه به منظور تفکیک فرصتها از تهدیدها نوشته شد. در ستون سوم، عوامل بیرونی به ترتیب اولویتهای اندازه گیری شده در آزمون فریدمن قرار گرفت. در ستون چهارم ماتریس (ضریب اهمیت)، بر اساس نظر کارشناسان راجع به وضعیت مطلوب گویه ها، حاصل تقسیم میانگین هر گویه بر مجموع میانگینهای تمام گویه های عوامل بیرونی، به عنوان ضریب اهمیت مشخص شد. مجموع ضرایب اهمیت در ماتریس عوامل بیرونی برابر با ۱ محاسبه شد. در ستون پنجم جدول (شدت عامل)، میانگین نظرات کارشناسان در مورد وضعیت موجود هر گویه محاسبه و در جدول قرار گرفت. این اعداد بین ۱ تا ۴ محاسبه شد و بر خلاف روش معمول در ماتریس SWOT، در این روش محدویتی برای عوامل درونی و بیرونی وجود نداشت و این گویه ها میتوانستند شامل هر عددی از ۱ تا ۴ شوند. در ستون آخر هم حاصلضرب ضریب اهمیت در شدت عامل به عنوان نمره آن گویه محاسبه شد و از مجموع نمرات گویه ها موقعیت عوامل بیرونی مشخص شد. اگر نمره مجموع گویه ها کمتر از ۵/۲ محاسبه شود فوتبال گیلان در عوامل بیرونی دارای تهدید است و اگر مجموع نمرات بیشتر از ۵/۲ محاسبه شود، فوتبال گیلان در عوامل بیرونی دارای فرصت است.
برای تجزیه و تحلیل همزمان عوامل درونی و بیرونی از ماتریس درونی و بیرونی استفاده شد. این ماتریس برای تعیین موقعیت استراتژیک فوتبال استان به کار رفت. برای تشکیل این ماتریس ، نمرات حاصل از ماتریس های ارزیابی عوامل درونی و بیرونی در ابعاد افقی و عمودی قرار گرفتند تا جایگاه ورزش فوتبال گیلان در خانه های این ماتریس مشخص شود بطوریکه بتوان استراتژی مناسبی برای آن اتخاذ گردد. در این ماتریس، نمرات در یک طیف و شامل قسمت قوی (۵/۲ تا ۴) و قسمت ضعیف (۱ تا ۵/۲) تعیین شدند.
برای تدوین استراتژی های فوتبال استان گیلان از تحلیل SWOT و از یک ماتریس چهار خانه ای استفاده شد. برای این کار، از مقایسات دو به دو (قوّتها و فرصتها، قوّتها و تهدیدها، ضعفها و فرصتها، ضعفها و تهدیدها) برای تعیین استراتژی های چهارگانه SO، ST، WO، و WT و بر مبنای قضاوت تحلیلی و شهودی استفاده شد. جدول ۱ – ۳ این ماتریس را نشان می دهد.
جدول ۳ - ۱ : ماتریس SWOT
عوامل داخلی عوامل خارجی |
نقاط قوّت (S ) | نقاط ضعف ( W) |
۱٫ ۲٫ ۳٫ N |
۱٫ ۲٫ ۳٫ n |