افراد با سطح تحصیلات فوق لیسانس (۲)
رشته تحصیلی
افراد با تحصیلات مدیریتی (۱)
افراد با تحصیلات غیر مدیریتی(۲)
در مرحله بعد هر یک از این ۴ متغیر جمعیت شناختی را در دو جامعه مستقل که در جدول فوق اشاره شد، برای هر یک از ۸ متغیر موجود در پرسشنامه یک، مورد آزمون قرار دادیم.
برای آزمون تساوی میانگین دو جامعه لازم است ابتدا برابری یا عدم برابری واریانس دو جامعه بررسی شوند. به عبارت دیگر تساوی واریانس ها مقدم بر آزمون تساوی میانگین ها است. جهت آزمون تساوی واریانس ها ( آزمونLevene ) از آماره F (فیشر) استفاده می کنیم. (لازم به ذکر است که در صورت تساوی یا عدم تساوی واریانس ها، نرم افزار ، نتایج هر دو حالت را محاسبه می کند )
در جداول ذیل نتایج این آزمون ها قابل مشاهده می باشند:
آزمون مقایسه میانگین متغیر ها به تفکیک جنسیت پاسخ دهندگان:
جدول ۴-۱۳ آزمون مقایسه میانگین متغیر ها به تفکیک جنسیت پاسخ دهندگان
متغیر جنسیست، صرفا بر روی پاسخ افراد برای شاخص ۲ بصورت معنی داری تاثیر داشته است.
آزمون مقایسه میانگین متغیر ها به تفکیک سابقه کاری پاسخ دهندگان
جدول ۴-۱۴ آزمون مقایسه میانگین متغیر ها به تفکیک سابقه کاری پاسخ دهندگان
متغیر سابقه کاری، بر روی پاسخ افراد بصورت معنی داری تاثیر نداشته است.
آزمون مقایسه میانگین متغیر ها به تفکیک سطح تحصیلات پاسخ دهندگان:
جدول ۴-۱۵آزمون مقایسه میانگین متغیر ها به تفکیک سطح تحصیلات پاسخ دهندگان
متغیر تحصیلات، بر روی پاسخ افراد بصورت معنی داری تاثیر نداشته است.
- آزمون مقایسه میانگین متغیر ها به تفکیک رشته تحصیلی پاسخ دهندگان:
جدول ۴-۱۶ آزمون مقایسه میانگین متغیر ها به تفکیک رشته تحصیلی پاسخ دهندگان
متغیر رشته تحصیلی، بر روی پاسخ افراد بصورت معنی داری تاثیر نداشته است.
بکارگیری تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره
برای تعیین شاخص های تاثیر پذیر از آموزش ضمن خدمت کارکنان بانک، با توجه به مطالعات انجام گرفته در ادبیات تحقیق شاخص های زیادی بیان گردیده بود. با توجه به تعداد معیارهای پیشنهادی و عدم کاربردی بودن همه آنها در وضعیت ایران، درصدد پالایش و طبقه بندی این معیارها بر آمدیم تا تحقیق، سازگاری بیشتری با محیط ایران داشته باشد. پس از غربال سازی معیارهای پیشنهادی با بهره گرفتن از نظرسنجی که توسط متخصصین و کارشناسان مربوطه تکمیل شد، تعداد ۵ شاخص به عنوان اصلی ترین شاخص هائی که در امر انتخاب و رتبه بندی شعب بانک به لحاظ آموزش ضمن خدمت کارکنان نقش دارند، شناسائی شدند( پرسشنامه اول)، که از نتیجه آزمون فرضیات فرعی ارائه شده اند. سپس تعداد ۴ شعبه مرکزی از شهرستان های استان مرکزی بصورت نمونه گیری خوشه ای معرفی شدند، نام این روش ها به عنوان گزینه های مورد بررسی نیز در جدول(۴-۱۷) آمده است.
در ادامه به منظور تعیین وزن هر یک از این شاخص ها به کمک ماتریس های مقایسات زوجی و همچنین تشکیل ماتریس های تصمیم گیری، پرسشنامه دوم طراحی و بین خبرگان که تعداد آنها ۱۰ نفر بود توزیع شد تا از این طریق وزن شاخص ها در تصمیم گیری گروهی و میزان هر یک از روش ها نسبت به شاخص های شناسائی شده بدست آید و نهایتا، داده های کمی مورد نیاز برای ایجاد ماتریس های تصمیم گیری مهیا شد. پس از آن با بررسی تکنیک های پیشنهادی، به ارزیابی و رتبه بندی روشها پرداخته شد.
جدول۴-۱۷ اسامی گزینه ها (شعب بانک درشهرهای منتخب استان مرکزی)
شعبه شهر
گزینهAi
دلیجان
A1
اراک
A2
ساوه
A3